Hetki-tuotteet torjuvat hävikkiä

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-09-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Meneillään olevan Hävikkiviikon aikana pyritään parantamaan ihmisten tietoisuutta hävikin syntymisestä ja lisäämään tietoa, miten siihen voi vaikuttaa. Kaikki turhaan tuotettu ruoka kuormittaa sekä taloutta että ympäristöä.

Suomessa kotitaloudet heittävät vuosittain roskiin yli 100 miljoonaa kiloa ruokaa. Suurin osa suomalaisten kotitalouksien hävikistä koostuu erilaisista kasviksista. Tilastojen mukaan vihanneksia ja juureksia heitetään pois vuosittain jopa 22 miljoonaa kiloa ja hedelmiä ja marjoja noin 12 miljoonaa kiloa.

Kasvisten syömistä on sekä terveyden että ympäristön kannalta suositeltavaa lisätä, ei suinkaan vähentää. Kasvisten syöminen lisääntyy, kun niitä on tarjolla, eli vihannesten ostamista ei kannata hävikin pelossa vähentää. Miten hävikkiin sitten voidaan kasvisten suhteen vaikuttaa?

Fresh Servantin tuotevalikoimassa hävikin minimoiminen on kestoteema. Tuotekoot on alusta asti suunniteltu vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, tuoreiden kasvisten oikeanlainen pakkaaminen pidentää säilyvyysaikoja ja helppo, herkullinen tuote tulee todennäköisimmin syötyä.

Kasvisten pakkaamisessa on paljon hyviä puolia hävikin vähentämisen kannalta. Ruoan suojaksi laitettu pakkaus suojaa elintarviketta läpi koko ketjun: elintarviketeollisuudesta kaupan hyllylle ja ostoskorin kautta asiakkaan kotiin sekä kotona tuotteen säilytyksen ajan.

Oikeanlainen pakkaus estää kosteuden haihtumisen kasviksista ja hedelmistä, jolloin ne säilyvät tuoreina ja mehevinä. Suojakaasu vähentää aerobisten mikrobien kasvua ja suojaa tuotetta ruskistumiselta ja kuljetuksista syntyviltä vahingoilta, ja tuoreiden kasvisten säilyvyyttä parannetaan hengittävillä pakkauskalvoilla.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko