Hävikki väheni 10 miljoonalla kilolla

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2022-09-13
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Materiaalitehokkuuden sitoumukseen liittyneet elintarvikealan yritykset asettivat kolme vuotta sitten kunnianhimoisia tavoitteita ruokahävikin ja jätteiden vähentämiseksi, luonnonvarojen säästämiseksi ja kierrätyksen lisäämiseksi. Sitoumuksessa mukana olevat elintarvikealan yritykset onnistuivat vuosina 20192021 vähentämään ruokahävikkiään yli 10 miljoonaa kiloa.

Sitoumukseen liittyneet elintarviketeollisuuden, pakkaus- ja kaupan alan yritykset raportoivat tekemistään materiaalitehokkuustoimista ja niiden toteutuneista vaikutuksista vuosittain valtion kestävän kehityksen yhtiölle Motivalle.

–  Sitoumus pakottaa yritykset tarkkaan ruokahävikin, jätemäärien ja eri toimien vaikutusten seurantaan ja raportointiin.  Se kuitenkin tuottaa yrityksille itselleen rahanarvoista tietoa tehokkaimmista toimista esimerkiksi ruokahävikin vähentämiseksi tai materiaalihukan minimoimiseksi, vastuullisuuden ja kestävän kehityksen johtava asiantuntija Satumaija Levón Elintarviketeollisuusliitosta sanoo.

Sitoumus on myös yhteiskunnallisesti merkittävä.

– Suomi on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä ja elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumus on yksi keskeinen työkalu tämän tavoitteen saavuttamisessa, erityisasiantuntija Petri Koskela maa- ja metsätalousministeriöstä kertoo.

Tehokkaimmat hävikkitoimet esiin

– Toimenpidekohtainen materiaalitehokkuuden seuranta ja raportointi tuo esille, paljonko milläkin toimenpiteellä on pystytty vähentämään ruokahävikkiä tai saavuttamaan rahallista säästöä, johtaja Aki Finér Motivasta kertoo.

Raportointitiedon perusteella päivittäistavarakaupoissa valikoiman ja toimitusketjun hallinta sekä hukka- ja ilta-alet ovat osoittautuneet tehokkaiksi toimiksi ruokahävikin vähentämisessä.

Elintarviketeollisuudessa tehokkaimmat toimet ovat liittyneet hävikin juurisyiden tunnistamiseen hävikin seurantaa kehittämällä.  Näihin syihin puuttumalla ja prosesseja tehostamalla on pystytty vähentämään tuotannosta syntyvää hukkaa.

Hävikin vähennystoimet kannattavat myös taloudellisesti, sillä yksittäisillä toimilla elintarviketeollisuudessa on raportoitu saavutettavan jopa satojen tuhansien eurojen vuosisäästöjä.

Yrityksiä kannustetaan hävikkitalkoisiin korotetulla katselmustuella

Kolmevuotisen sitoumuskauden tulokset ovat olleet kannustavia ja siksi uusi, viisivuotinen sitoumuskausi käynnistettiin alkuvuodesta. Uutena toimijana elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumukseen tuli mukaan matkailu- ja ravintola-ala.

Sitoumukseen liittyminen tänä syksynä kannattaa, sillä Business Finland tarjoaa sitoumukseen liittyneille yrityksille korotettua rahallista tukea materiaalikatselmuksen toteutukseen. Katselmuksessa käydään läpi yrityksen materiaalivirrat ja tunnistetaan toimia, joilla nipistetään kaikenlainen hukka minimiin ja saavutetaan rahallista säästöä.

 

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko