Kesällä tv:ssä nähdyn Suomalainen Menestysresepti 2021 -kilpailun voitti Fallero-härkäpapufalafel. Kuori-ravintolan keittiössä kehitetylle vegaaniselle uutuustuotteelle haluttiin näyttävä pakkaus ja samalla minimoida sen hiilijalanjälki.
– Halusimme erottua kylmähyllystä positiivisella tavalla, joten päädyimme super-värikkäisiin pakkauksiin, joihin kiinnittää heti huomion. Brändi huokuu tuoreutta, makua ja trendikkyyttä, toteaa Katariina Vesterinen Mums Oy:ltä.
Vesterisen mukaan pussipakkaus minimoi muovin määrän ja on täysin kierrätettävää monomateriaalia sekä visuaalisesti miellyttävä. Luonteva valinta pakkauspainatukseen oli EGP-painatus, jossa luovuttiin erikoisvärien käytöstä. EGP-menetelmän avulla pakkauspainatuksen hiilijalanjälkeä saatiin pienennettyä samalla kun painatuksen lopputuloksesta saatiin tavallista näyttävämpi.
– Pakkauksen saama GreenerPrinting-logo kertoo kuluttajalle, että pakkauksessa on käytetty vastuullisia valintoja. Vastuullinen painatus on myös mahdollistanut laadukkaammat ja vahvemmat värit pienemmällä värimäärällä, johon olemme enemmän kuin tyytyväisiä, Vesterinen jatkaa.
Pakkauksen painoi kotimainen Westpak Oy, joka on EGP-menetelmän edelläkävijä yhdessä prepresstalo Marvaco Oy:n kanssa. Ilmeen suunnitteli Mediatoimisto Kraak Oy.