Green Deal vaihtoehtona sääntelylle

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-09-25
PÄIVITETTY: 2023-10-04
Kuva: Peter Nyman, Fredman

Green deal -sopimuksessa kertakäyttöisten annospakkausten muovin kulutusta voi vähentää joustavasti ilman pakkoa.

Green deal -sitoumuksen tehnyt Fredman Group haluaa etsiä itse yritykselle sopivia keinoja vähentää annospakkausten muovin kulutusta. Fredmanin Peter Nyman kannustaa muitakin mukaan, samoin kuin Pyrollin Mika Lankila.

Liiketoimintajohtaja Peter Nyman kertoo, että päätös green dealiin sitoutumisesta oli Fredman Groupille luonteva.

­−Tämä on tulevaisuuden suunta, väistämättä. Haluamme olla mukana kehityksen etujoukoissa, kuten olemme ennenkin olleet, emmekä nojata vanhaan ja totuttuun, hän miettii.

Fredman Group on perinteikäs kotimainen perheyhtiö, joka valmistaa keittiötuotteita omalla tehtaallaan Raumalla. Yritys tunnetaan muun muassa tuorekelmuistaan ja suodatinpusseistaan; annospakkauksissa ykköstuote on ammattikeittiöiden suosima Comple-vuoka, joka soveltuu ruuan kuumentamiseen, pakastamiseen, säilyttämiseen ja kuljettamiseen.

Nyman rohkaisee myös muita yrityksiä allekirjoittamaan green deal -sitoumuksen, jossa ne pääsevät valikoimaan itselleen parhaiten soveltuvat ja markkinaehtoiset keinot annospakkausten muovin kulutuksen vähentämiseen.

Green deal -sopimuksen kattavuustavoite on, että kaikki SUP direktiivin artikla 4:n soveltamisalan näkökulmasta merkittävät kotimaiset pakkausvalmistajat sitoutuvat siihen (vähintään 80 % kotimaan valmistuksesta), Mikäli tämä ei toteudu 30.11 mennessä, ympäristöministeriö aloittaa säädösvalmistelun ja mahdollisuus toimiala- ja yrityskohtaiseen joustavuuteen menetetään.

Teksti: Matti Välimäki

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x