Grano mullistaa markkinoita myymälämainonnassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-08-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Granon viime aikojen yrityskaupat mullistavat myymälämainonnan toimittajien markkinoita. Grano Oy noussee markkinajohtajaksi myymälämarkkinoinnissa ja on jatkossa vahva toimija myös tuotepakkausten toimittajana.

Multiprint ja Grano yhdistyivät vuonna 2015. Sen jälkeen Grano on tehnyt suuria yritysostoja nopeaan tahtiin. Viime vuonna Grano osti painotalo Framin, ja tänä vuonna on hankittu jo Brand Factory, Finepress ja Neon 2. Viimeisin suuri kauppa on Lönnberg Painot Oy:n koko osakekannan osto.

Grano kertoi investoivansa vahvasti myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuihin jo ostaessaan kesäkuussa valomainos- ja myymäläilmeitä toteuttavan Kuopion Neon2 Oy:n. Yrityskaupalla Grano kertoi hakevansa markkinajohtajan paikkaa myös myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuiden toteuttajana.

”Granon strategiassa olemme kääntäneet graafisen toimialan murroksen kilpailueduksi. Nämä uudistukset mahdollistavat markkinajohtajan paikan myös myymälämarkkinoinnin kentässä. Kuluttajat haluavat yhdenmukaista ostokokemusta niin verkossa kuin myymälässä. Käytännössä se tarkoittaa samojen viestien ja palveluiden löytymistä niin digikanavista kuin kivijalastakin. Digitaalisen ja painetun viestin yhdistäminen, toteuttaminen ja julkaisu yhden toimijan kanssa tehostaa tekemistä ja tuo mitattavuutta. Kun tähän yhdistetään vielä vahva logistiikka ja valtakunnallinen asennusverkosto niin saatu synergia on kiistaton. Tässä kokonaisketjussa olemme omaa luokkaamme”, linjasi Granon varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen Neon2-kauppaa.

Brand Factoryn osto elokuussa vahvisti entisestään Granon otetta myymälämarkkinoinnista. Vielä suurempi merkitys on Lönnbergin ostolla. Grano ja Lönnberg ovat olleet vahvoja toimijoita myymälämarkkinoinnissa. Lönnberg kertoo tarjoavansa ratkaisuja myymälämainonnan yksittäisestä tuotepromootiosta koko myymäläketjun tilausjärjestelmään ja logistiikkaan.

Pakkausalan asetelmat muuttuvat myös

Myymälämainonta on osa yrityksen brändinhallinnasta. Lönnbergin ostolla Grano saa otteen myös varsinaisten tuotepakkausten teosta. Lönnberg osti helmikuussa 2016 pakkauspainaja Keilin. Tuotevalikoimassa ovat nyt esimerkiksi tuotepakkaukset, promootiopakkaukset, postituspakkaukset, lahjapakkaukset, banderollit, läpinäkyvät pakkaukset, rakennesuunnittelu, 3D-suunnittelu ja 3D-vedostus, materiaalisuunnittelu sekä soveltava graafinen suunnittelu.

Granosta tulee näin merkittävä kilpailija pakkauksia suunnitteleville ja tekeville yrityksille. Pakkausliiketoimintaa ryhtyy Granossa vetämään nyt Lönnbergin toimitusjohtajana toimiva Jarkko Viheriävaara.

Granolla on ollut tapana integroida ostamansa yritykset yhden yrityksen ja brändin alle. Nyt Granon sanoma markkinoille lähtee voimakkaasti sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta yrityksille. Se on käsitteenä aika kaukana pakkausten tekemisestä, sillä Kielitoimiston sanakirjakin määrittelee sisältötuotannon tekstin, kuvien, äänen tms. tuottamiseksi erityisesti tietotekniikkaan perustuvaan mediaan. Pakkaus on media ja tarjoaa siinä mielessä sisältöä elämään, mutta kyllä sen varsinaisen sisällön eli pakatun tuotteen tekee tavaran toimittaja.
 

 

 

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

Orapacille Pohjoismaiden ensimmäinen uuden sarjan KBA-stanssauskone

Oravaisen tehtaille asennettiin marraskuussa harvinaislaatuinen stanssauskone. Se pystyy käsittelemään käyriä aaltopahviarkkeja paremmin kuin edeltäjänsä.
20241009_120639

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt