Grano mullistaa markkinoita myymälämainonnassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-08-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Granon viime aikojen yrityskaupat mullistavat myymälämainonnan toimittajien markkinoita. Grano Oy noussee markkinajohtajaksi myymälämarkkinoinnissa ja on jatkossa vahva toimija myös tuotepakkausten toimittajana.

Multiprint ja Grano yhdistyivät vuonna 2015. Sen jälkeen Grano on tehnyt suuria yritysostoja nopeaan tahtiin. Viime vuonna Grano osti painotalo Framin, ja tänä vuonna on hankittu jo Brand Factory, Finepress ja Neon 2. Viimeisin suuri kauppa on Lönnberg Painot Oy:n koko osakekannan osto.

Grano kertoi investoivansa vahvasti myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuihin jo ostaessaan kesäkuussa valomainos- ja myymäläilmeitä toteuttavan Kuopion Neon2 Oy:n. Yrityskaupalla Grano kertoi hakevansa markkinajohtajan paikkaa myös myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuiden toteuttajana.

”Granon strategiassa olemme kääntäneet graafisen toimialan murroksen kilpailueduksi. Nämä uudistukset mahdollistavat markkinajohtajan paikan myös myymälämarkkinoinnin kentässä. Kuluttajat haluavat yhdenmukaista ostokokemusta niin verkossa kuin myymälässä. Käytännössä se tarkoittaa samojen viestien ja palveluiden löytymistä niin digikanavista kuin kivijalastakin. Digitaalisen ja painetun viestin yhdistäminen, toteuttaminen ja julkaisu yhden toimijan kanssa tehostaa tekemistä ja tuo mitattavuutta. Kun tähän yhdistetään vielä vahva logistiikka ja valtakunnallinen asennusverkosto niin saatu synergia on kiistaton. Tässä kokonaisketjussa olemme omaa luokkaamme”, linjasi Granon varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen Neon2-kauppaa.

Brand Factoryn osto elokuussa vahvisti entisestään Granon otetta myymälämarkkinoinnista. Vielä suurempi merkitys on Lönnbergin ostolla. Grano ja Lönnberg ovat olleet vahvoja toimijoita myymälämarkkinoinnissa. Lönnberg kertoo tarjoavansa ratkaisuja myymälämainonnan yksittäisestä tuotepromootiosta koko myymäläketjun tilausjärjestelmään ja logistiikkaan.

Pakkausalan asetelmat muuttuvat myös

Myymälämainonta on osa yrityksen brändinhallinnasta. Lönnbergin ostolla Grano saa otteen myös varsinaisten tuotepakkausten teosta. Lönnberg osti helmikuussa 2016 pakkauspainaja Keilin. Tuotevalikoimassa ovat nyt esimerkiksi tuotepakkaukset, promootiopakkaukset, postituspakkaukset, lahjapakkaukset, banderollit, läpinäkyvät pakkaukset, rakennesuunnittelu, 3D-suunnittelu ja 3D-vedostus, materiaalisuunnittelu sekä soveltava graafinen suunnittelu.

Granosta tulee näin merkittävä kilpailija pakkauksia suunnitteleville ja tekeville yrityksille. Pakkausliiketoimintaa ryhtyy Granossa vetämään nyt Lönnbergin toimitusjohtajana toimiva Jarkko Viheriävaara.

Granolla on ollut tapana integroida ostamansa yritykset yhden yrityksen ja brändin alle. Nyt Granon sanoma markkinoille lähtee voimakkaasti sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta yrityksille. Se on käsitteenä aika kaukana pakkausten tekemisestä, sillä Kielitoimiston sanakirjakin määrittelee sisältötuotannon tekstin, kuvien, äänen tms. tuottamiseksi erityisesti tietotekniikkaan perustuvaan mediaan. Pakkaus on media ja tarjoaa siinä mielessä sisältöä elämään, mutta kyllä sen varsinaisen sisällön eli pakatun tuotteen tekee tavaran toimittaja.
 

 

 

Jatka lukemista

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt

Flexican edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvacolle

Flexica Oy:n edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvaco Oy:lle 1.10.2024 alkaen Suomessa. Sopimukseen kuuluu Agergaard GmbH:n, Polymount BV:n, Polywest GmbH:n, Sandon Global Ltd:n, Swedev AB:n ja SWG GmbH:n tuotteita.
Flexica

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Uusimmat uutiset

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general

Aaltopahvituotanto keskittyy: Adara Pakkaus ostaa ER-Pahvityön

Aaltopahvin ja aaltopahvipakkausten valmistaja Adara Pakkaus Oy laajentaa liiketoimintaansa ostamalla Lahdessa sijaitsevan ER-Pahvityö Oy:n. Mutta mitä se tarkoittaa asiakkaille?
lahti

STOK Emballage haluaa voittaa Packnorth Awardin 2024

Viime viikkoina on ilmoittautunut runsaasti osanottajia Packnorth Award 2024 -kilpailuun. Yksi heistä on tanskalainen STOK Emballage, joka odottaa innolla palkintojenjakotilaisuutta Scanpack-messuilla lokakuussa.
STOKx