Grano mullistaa markkinoita myymälämainonnassa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-08-21
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Granon viime aikojen yrityskaupat mullistavat myymälämainonnan toimittajien markkinoita. Grano Oy noussee markkinajohtajaksi myymälämarkkinoinnissa ja on jatkossa vahva toimija myös tuotepakkausten toimittajana.

Multiprint ja Grano yhdistyivät vuonna 2015. Sen jälkeen Grano on tehnyt suuria yritysostoja nopeaan tahtiin. Viime vuonna Grano osti painotalo Framin, ja tänä vuonna on hankittu jo Brand Factory, Finepress ja Neon 2. Viimeisin suuri kauppa on Lönnberg Painot Oy:n koko osakekannan osto.

Grano kertoi investoivansa vahvasti myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuihin jo ostaessaan kesäkuussa valomainos- ja myymäläilmeitä toteuttavan Kuopion Neon2 Oy:n. Yrityskaupalla Grano kertoi hakevansa markkinajohtajan paikkaa myös myymälän ja kaupan markkinointiratkaisuiden toteuttajana.

”Granon strategiassa olemme kääntäneet graafisen toimialan murroksen kilpailueduksi. Nämä uudistukset mahdollistavat markkinajohtajan paikan myös myymälämarkkinoinnin kentässä. Kuluttajat haluavat yhdenmukaista ostokokemusta niin verkossa kuin myymälässä. Käytännössä se tarkoittaa samojen viestien ja palveluiden löytymistä niin digikanavista kuin kivijalastakin. Digitaalisen ja painetun viestin yhdistäminen, toteuttaminen ja julkaisu yhden toimijan kanssa tehostaa tekemistä ja tuo mitattavuutta. Kun tähän yhdistetään vielä vahva logistiikka ja valtakunnallinen asennusverkosto niin saatu synergia on kiistaton. Tässä kokonaisketjussa olemme omaa luokkaamme”, linjasi Granon varatoimitusjohtaja Mirka Airaksinen Neon2-kauppaa.

Brand Factoryn osto elokuussa vahvisti entisestään Granon otetta myymälämarkkinoinnista. Vielä suurempi merkitys on Lönnbergin ostolla. Grano ja Lönnberg ovat olleet vahvoja toimijoita myymälämarkkinoinnissa. Lönnberg kertoo tarjoavansa ratkaisuja myymälämainonnan yksittäisestä tuotepromootiosta koko myymäläketjun tilausjärjestelmään ja logistiikkaan.

Pakkausalan asetelmat muuttuvat myös

Myymälämainonta on osa yrityksen brändinhallinnasta. Lönnbergin ostolla Grano saa otteen myös varsinaisten tuotepakkausten teosta. Lönnberg osti helmikuussa 2016 pakkauspainaja Keilin. Tuotevalikoimassa ovat nyt esimerkiksi tuotepakkaukset, promootiopakkaukset, postituspakkaukset, lahjapakkaukset, banderollit, läpinäkyvät pakkaukset, rakennesuunnittelu, 3D-suunnittelu ja 3D-vedostus, materiaalisuunnittelu sekä soveltava graafinen suunnittelu.

Granosta tulee näin merkittävä kilpailija pakkauksia suunnitteleville ja tekeville yrityksille. Pakkausliiketoimintaa ryhtyy Granossa vetämään nyt Lönnbergin toimitusjohtajana toimiva Jarkko Viheriävaara.

Granolla on ollut tapana integroida ostamansa yritykset yhden yrityksen ja brändin alle. Nyt Granon sanoma markkinoille lähtee voimakkaasti sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta yrityksille. Se on käsitteenä aika kaukana pakkausten tekemisestä, sillä Kielitoimiston sanakirjakin määrittelee sisältötuotannon tekstin, kuvien, äänen tms. tuottamiseksi erityisesti tietotekniikkaan perustuvaan mediaan. Pakkaus on media ja tarjoaa siinä mielessä sisältöä elämään, mutta kyllä sen varsinaisen sisällön eli pakatun tuotteen tekee tavaran toimittaja.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

Uusi merkintäväri steriloituihin pakkauksiin

Merkintäjärjestelmiä valmistava Linx Printing Technologies on kehittänyt uuden mustesuihkuvärin, jolla voidaan merkitä ruokapakkauksia ennen niin sterilointia. Väri kestää hyvin kuumuutta ja kosteutta.
linx-ink-utvald

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak