Fredman siirtyy yhteen merkkiin kuluttajatuotteissa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2020-01-20
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Suomalainen perheyritys Fredman ottaa omistajaperheen nimen kuluttajatuotteiden brändinimeksi. Vuonna 1962 rekisteröity ESKIMO-tavaramerkki jää historiaan. Pakkausilme ja tuotteet säilyvät ennallaan. ESKIMO-brändi vaihtuu jo ammattikeittiöissä tunnetuksi tulleeksi Fredmaniksi asteittain vuoden 2020 aikana.

Myymälöissä samat tutut ESKIMO-tuotteet löytyvät jatkossa Fredman-brändinimellä. Ensimmäiset Fredman-leivinpaperit ja -suodatinpussit ovat jo kaupoissa. Myöhemmin myös muun muassa foliot, pakastusrasiat ja leivontatuotteet vaihtavat nimeä.

Tuotevalikoima, saatavuus ja laatu pysyvät nimimuutoksesta huolimatta samana, ja suurin osa tuotteista valmistetaan edelleen Suomessa, omalla Rauman tehtaalla.

Pakkaukset on tiedotteen mukaan helppo tunnistaa hyllystä. Niiden ulkonäkö säilyy nykyisellään kolmen värisinä; vihreissä pakkauksissa ovat ekologiset tuotteet, sinisissä pakastamiseen ja säilyttämiseen sopivat hävikinvähentäjätuotteet ja mustissa pakkauksissa kuumuutta kestävät alumiinituotteet. Fredmanin tunnetuimmat tavaramerkit ovat Carita-liina ja Elmu-kelmu.

Yrityksen vastuullisuusvision mukaan kaikki tuotteet tehdään uusiutuvista materiaaleista ja ne ovat täysin kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa kuluttajatuotteista onkin jo kierrätettäviä. Vastuullisuuteen panostetaan tulevaisuudessa entistä enemmän läpi koko tuotantoprosessin.

Veljekset Clas ja Peter Fredman ovat toisen polven perheyrittäjiä. Yrityksen perusti heidän isänsä Christian Fredman yli 20 vuotta sitten. Yrityksen juuret ovat kuitenkin kauempana, Euran Paperi Oy:ssä vuodessa 1937. Ensimmäiset perheen ulkopuoliset toimitusjohtajat palkattiin vuonna 2018.

Uusimmat uutiset

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Joulukalenterit voivat näyttää monenlaisilta. Packnorth Award -kilpailuun on saapunut useita erilaisia versioita, joista uusin on DS Smith Packaging Swedeniltä. Yritys on valmistanut kalenterin RW Trading AB:lle, joka toimialaa ovat autonhoitotuotteet.
ds-smith
Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Emballator rakentaa huippumodernin tehtaan Lempäälään

Emballator rakentaa uuden tehtaan Lempäälään parantaakseen palveluaan nykyisille ja uusille asiakkaille. Uusi tehdas on osa yhtiön strategiaa, jonka tavoitteena on laajentua ja tehostaa materiaalivirtoja. Tehdas rakennetaan yhteistyössä Meijou Oy:n kanssa, sen pinta-ala tulee olemaan 8 000 m² ja sen odotetaan valmistuvan syksyllä 2026.
emballatorx-1
Emballator rakentaa huippumodernin tehtaan Lempäälään

Jatka lukemista

Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Päivittäistavara-, horeca- ja elintarvikealan laitteita ja huoltopalveluita toimittava Dayton Oy on ostanut Thomekon elintarviketeollisuuskone- ja -laitetoiminnot Suomessa. Dayton nousee kaupalla elintarviketeollisuuden kokonaisratkaisujen johtavaksi tarjoajaksi toimitusjohtaja Pekka Tiaisen mukaan.
dayton-tiainen-elintarviketeollisuus
Dayton osti Thomekon elintarviketoiminnot

Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Huhtamäki lahjoittaa tuotteittaan terveydenhuollon toimijoille, esimerkiksi yli kuusi miljoonaa kerta-astiaa sairaaloille ja hoitokodeille ympäri Eurooppaa ruokahygienian ja -turvallisuuden varmistamiseksi poikkeustilanteessa. Yhtiö tuottaa myös visiirejä ja avustaa Punaista Ristiä.
huhtamäki-ruokapakkaukset-food-service
Huhtamäki lahjoittaa kerta-astioita kriisiavuksi

Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Yhä useampi suomalainen pakkaa ruokaostoksensa muuhun kuin muovikassiin. S-ryhmän ruokakaupoissa muovikassien myynti laski neljä prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019. Vain joka neljäs asiakas ostaa muovikassin kauppakäynnillään. Yhä useampi asiakas käyttää biohajoavaa kassia, paperikassia tai kestokassia.
s-ryhmä-muovikassit-kangaskassit
Muovikasseja korvataan muilla materiaaleilla

Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista

UPM Raflatac tuo markkinoille ensimmäisenä PP-etikettimateriaalin, joka on tehty kierrätysmuovista. Materiaalissa käytetään kemian teollisuuden SABIC-yrityksen kierrätysratkaisua PP-tuotteille.
Jar of peanut butter and peanuts
Raflatacilta PP-etikettikalvoa kierrätysmuovista