Finnwatchin selvitys: Tuontituotteiden päästöjä ei usein tiedetä

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-12-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Finnwatchin julkaisemasta selvityksestä käy ilmi, että vain harva Kiinan ja Intian kaltaisista riskimaista ostoja tekevä yritys tietää, millaisia päästöjä sen alihankintaketjussa syntyy. Selvitys kattaa yhteensä 40 yritystä, jotka myyvät Suomessa ulkomailla valmistettuja tuotteita.

Valtaosa kyselyyn vastanneista yrityksistä on asettanut jonkinlaisen vähennystavoitteen kasvihuonekaasupäästöilleen, mutta suurimmalla osalla se koskee ainoastaan oman toiminnan päästöjä. Alihankintaa koskevan päästövähennystavoitteen oli asettanut alle kolmasosa kyselyyn vastanneista yrityksistä. Finnwatchin tiedotteen mukaan toimet ovat riittämättömiä siihen nähden, että päästöt pitäisi pystyä globaalisti puolittamaan tällä vuosikymmenellä.

– Yritysten ilmastotoimet ovat keskittyneet omiin päästöihin esimerkiksi myymälöissä, vaikka suurimmat päästöt syntyvät usein alihankintaketjuissa, sanoo Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola.

Finnwatch on toteuttanut vastaavan kyselyn myös vuosina 2019 ja 2020. Vaikka yritysten toimet ovat edelleen riittämättömiä, muutamassa vuodessa on otettu selviä askeleita eteenpäin. Esimerkiksi 70 prosenttia vastaajista kertoi tänä vuonna keränneensä tai ainakin yrittäneensä kerätä tuotteidensa päästötietoja tavarantoimittajilta. Vielä vuosi sitten vastaava osuus oli vain 33 prosenttia.

Haasteena on kuitenkin edelleen se, ettei tavarantoimittajilta saada luotettavia päästötietoja. Yhteensä 28 yrityksestä, jotka olivat näitä tietoja pyytäneet, peräti 17 kertoi, ettei lukuja ollut saatu tai niitä ei voitu pitää luotettavina. Loput yritykset olivat saaneet joitain päästötietoja selville.

– On hyvä, että yritykset ovat aktivoituneet selvittämään alihankkijoidensa päästöjä. Vaikka vastauksia ei vielä olisi, se antaa signaalin siitä, että päästöillä on kasvava merkitys siinä, millaisia tuotteita halutaan, Leipola sanoo.

Tuotannossa käytetään fossiilista energiaa

Yritykset tietävät hieman aiempaa enemmän tavaroidensa tuotannossa käytetystä energiasta. Aiemmissa selvityksissä selvästi yli puolet vastaajista ei tiennyt käytetyistä energialähteistä mitään, mutta nyt täysin tietämättömien osuus oli pudonnut 38 prosenttiin. Ilmaston kannalta ongelmallista on se, että kaikki, joilla oli tietoa energialähteistä, kertoivat, että käytössä on joko osittain tai pelkästään fossiilista energiaa.

Yritysten tulee asettaa koko arvoketjun kattaville päästöilleen ilmastotiedettä vastaavat päästövähennykset. Lisäksi Finnwatch vaatii, että Suomen kulutusperäisiin päästöihin ryhdytään kiinnittämään nykyistä enemmän huomiota myös yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Kulutusperäisten päästöjen vähentäminen tulisi kirjata muun muassa parhaillaan uudistettavaan ilmastolakiin.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass

Dow vähentää 1 500 työpaikkaa ympäri maailmaa

Osana miljardin dollarin vuotuista säästösuunnitelmaa Dow on ilmoittanut vähentävänsä 1 500 työpaikkaa maailmanlaajuisesti. Suunnitelmaan kuuluu myös 500 – 700 miljoonan dollarin suorien kustannusten leikkaus, joka kohdistuu etupäässä kolmansilta osapuolilta ostettuihin palveluihin ja sopimustyöhön.
Dow-HQ-main_ix

Kosmetiikkapakkausten valkaistu sellukartonki voi aiheuttaa puolet suuremman hiilijalanjäljen kuin taivekartonki

Metsä Boardin uusien laskelmien mukaan kartongin valinta voi vähentää merkittävästi kauneudenhoito- ja kosmetiikkabrändien pakkausten hiilijalanjälkeä. Tutkimuksessa verrattiin Metsä Boardin kartonkeja Euroopan markkinoilla käytettyihin tuotteisiin.  IVL Swedish Environmental Research Institute varmensi Metsä Boardin arvioinnin.
kosmetiikka