Eurooppalaiset etikettipainajat pyrkivät FINAT-Radar-selvityksen mukaan voimakkaasti laajentamaan tuotevalikoimaansa, joka on perustunut pääasiassa itseliimautuviin etiketteihin.
Trendinä on FINAT-järjestön selvityksen mukaan sleevereiden, joustopakkausten ja in-mould-etikettien lisääminen tarjontaan. Lisäyksillä pyritään palvelemaan asiakkaita paremmin ja saamaan uutta liiketoimintaa.
Uusimman FINAT-Radar-selvityksen mukaan brändien omistajat odottavat tänä vuonna käyttävänsä 5 % enemmän digitaalisesti tuotettuja etikettejä kuin viime vuonna. Tämä heijastaa markkinoiden trendiä kohti pienempiä just-in-time toimituseriä, lisääntyviä versiointeja ja personoinnin lisääntymistä.
FINATin puheenjohtaja Thomas Hagmaier sanoo brändinomistajien odottavat etikettien kysynnän kasvavan yli 3 % vuonna 2017. Toimitukset hankitaan pääasiassa Länsi-Euroopasta, mutta Itä-Euroopan ja muiden alueiden osuuden odotetaan kasvavan.
Etikettijätteen kierrättämisessä näyttää selvityksen mukaan olevan kehittämisen varaa. Lähes 50 % etikettien loppukäyttäjistä sanoo olevansa tyytymätön kierrätysmahdollisuuksiin ja 66 % heistä ei nyt osallistu kierrätykseen. Kierrätystä vaikeuttaa se, että etikettien valmistus ja käyttö tapahtuvat yleensä eri paikoissa, ja kierrättäminen on monimutkaista.
FINAT-Radar-selvityksiä tehdään kahdesti vuodessa. Selvitykset tuottaa markkinatutkimusyhtiö LPC. Juuri julkaistu kuudes selvitys keskittyy erityisesti etikettien loppukäyttäjien näkemyksiin. Alan markkinoiden tilannetta käsitellään myös FINAT FINAT European Label Forum -tilaisuudessa Berliinissä 7.-9.6.