Kun koronapandemia äkkipysäytti talouden keväällä 2020, toivuttiin pysäyksestä nopeasti, vaikka ekonomistit arvelivatkin pysähdyksestä alun perin toteutunutta paljon pahempaa. Tuotantoa ehdittiin kuitenkin varotoimenpiteenä ajaa alas monilla teollisuusaloilla.
Nyt taloutta ja sen kasvua uhkaa raaka-ainepula, joka tuntuu pakkausalalla esimerkiksi raaka-aineiden toimitusten hidastumisena ja hintojen nousuna. Onkin arvioitu, että koronapandemia pelkästään kiihdytti alun perin globaalin talouskasvun aiheuttamaa pulaa raaka-aineista.
Syitä materiaalipulalle on koronapandemian lisäksi monia: alkuvuoden hirmumyrskyt maailmalla vaikuttivat öljyjalostamoihin, samoin kuin Texasin sähkökatko-ongelmatkin.
Pulaa on myös konteista tai niiden kerrotaan olleen väärissä paikoissa jo vuodesta 2020 lähtien. Myös keväällä 2021 Suezin kanavalla karille ajaneen Ever Given -laivan pysäyttämä laivaliikenne lisäsi konttipulaa ja ruuhkaa Euroopan satamissa yhdessä maakuljetusten kuljettajapulan kanssa. Vastaavaa tilannetta ei ole Huoltovarmuuskeskuksen teettämän selvityksen mukaan koettu koskaan aikaisemmin ja tilanne saattaa jatkua vielä pitkälle ensi vuoteen. Tämä kaikki tuo oman lisänsä kuljetusten hintoihin.
Pakkaus-lehti selvitti, miten etikettialan yrityksissä on selvitty materiaaliniukkuudesta ja miten tilanteen kehitys on vaikuttanut hintoihin. Lue koko juttu Pakkaus-lehdestä 8/2021 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.