Eskimosta tulee Puikko keväällä 2021

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2020-11-19
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pingviinin Eskimo-jäätelöpakkaukset ja nimi uudistuvat. Keväästä 2021 lähtien jäätelö tunnetaan Pingviini Puikko -nimellä, mutta tuoteperheen tunnistettavuus säilyy pakkauksien designissa. Pakkausmateriaalien alkuperä on aina vastuullisesti hoidetuissa metsissä. 

Nimivaihdos on ollut Fronerilla mietinnässä jo pidemmän aikaa, sillä kuluttajapalautetta asiaan liittyen on saatu aika ajoin. Aiheen ympärillä on käyty yhä laajempaa julkista keskustelua tämän vuoden aikana. Eskimo-jäätelöiden pakkausten ja reseptiikan uudistaminen oli suunniteltu keväälle 2021, joten nimivaihdos koettiin luontevana toteuttaa muun uudistumisen yhteydessä. Tasa-arvo ja kunnioitus kuuluvat vahvasti Fronerin arvoihin, ja siksi poisoppimista loukkaavista termeistä pidetään jäätelöyrityksessä tarpeellisena.

– Elämme globaalissa ja muuttuvassa maailmassa. Vaikka suomen kielessä Eskimo-sana ei ole sävyltään pahantahtoinen, on tässä syvimmiltään kyse olemassa olevasta ihmisryhmästä, jolla on oikeus määritellä itse, mitä termejä on sopivaa käyttää. Suurin osa kanadalaisista ja grönlantilaisista alkuperäiskansan edustajista preferoi muita termejä Eskimo-sanan sijaan, ja koimme, että tätä on tärkeää kunnioittaa, Froneri Finlandin markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo.

Pingviini-brändi haluaa kantaa lisäksi sosiaalista vastuuta. Pingviini uskoo kiltteyteen ja ”Aina on hyvä syy olla kiltti” -teema näkyy Pingviini Puikko -monipakkauksissa sekä muussa viestinnässä tulevana keväänä.

Pingviini Puikot ilmestyvät kauppoihin rullaavasti kevään aikana. Uudistetussa pakkauksessa seikkailee jatkossakin pingviini ja myös logokirjasin on säilytetty ennallaan. Pakkausten värimaailmaa on päivitetty kirkkaammaksi. Pakkausten FSC-merkki viestii, että pakkausten eli aaltopahvilaatikoiden, kääreiden ja jäätelötikkujen puumateriaalit ovat peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä.

 

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

Uusi raportti kertoo roskaamisen ja kierrätyksen haasteista saaristossa

Selkeämpi vastuunjako, parempaa yhteistyötä ja vierailijoille helposti saatavilla olevaa tietoa ja materiaaleja. Nämä ovat avainasioita, jotka voivat vähentää roskaamista ja lisätä kierrätystä saaristossa. Useimmat saaristossa vierailevat haluavat valita ympäristön kannalta parhaan tavan toimia, kunhan heille tarjotaan siihen edellytykset. Näin toteavat Pidä Ruotsi siistinä -järjestö, Kuninkaallinen ruotsalainen purjehdusseura (Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS) ja Coca-Cola Ruotsi raportissaan.
Pantstudie-framsida

Tyytyväisten näytteilleasettajien mielestä Scanpack 2024 ylitti odotukset

Scanpack täytti 60 vuotta ja on vahvempi kuin koskaan. Pohjois-Euroopan johtava pakkausalan messutapahtuma houkutteli tänä vuonna enemmän kävijöitä ja näytteilleasettajia kuin edellisellä kerralla – ja palaute oli Svenska Mässanin mukaan erittäin positiivista.
60-arx

Metsä Board suunnittelee lomautuksia

Metsä Board varautuu kartongin heikkoon kysyntään ja aloittaa muutosneuvottelut mahdollisista lomautuksista. Ne koskevat 1 000 henkilöä Suomessa.
Metsä