Entistä ympäristöviisaampaa pakkaamista

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-31
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Valion pakkauskehityksestä vastaava Juhana Pilkama kertoo, että pelkästään yrityksen Suomen-tehtailla valmistettavien tuotteiden suojaamiseen käytetään karkeasti arvioituna miljardi kappaletta erilaisia pakkauksia vuodessa. Vaikka pakkauksen osuus yksittäisen tuotteen hiilijalanjäljestä on tavallisesti vain parin prosentin luokkaa, tekee miljoonien ja miljoonien pakkausten yhteisvaikutus materiaalivalinnoista merkittävän.

Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata elintarviketta, sillä suurinta tuhlausta on, jos ruoka pilaantuu ja se heitetään pois. Muovi on ominaisuuksiltaan toistaiseksi paras raaka-aine elintarvikkeiden turvalliseen pakkaamiseen ja ruokahävikin ehkäisemiseen, ja nyt sitä pyritään käyttämään entistä ympäristöviisaammin ja tehokkaammin.

Viime vuonna Valiolla esimerkiksi poistettiin PROfeel-vanukkaiden pakkauksista muovikannet ja -lusikat. Pilkaman mukaan pelkästään tällä toimenpiteellä vähennettiin noin 150 000 kiloa pakkausmuovia vuodessa. Muovin vähentäminen on yksi Valion vastuullisuustavoitteista, ja moni pakkausinnovaatio syntyy kuluttajilta saadun palautteen pohjalta.

– Vuonna 2020 vähensimme muovin määrää yhteensä 485 000 kiloa. Esimerkiksi Valion juustoviipaleet ovat nyt aiempaa ohuemmissa paketeissa, ja Valio Grandi -pillimehuihin vaihdetaan kevään 2021 aikana paperipillit muovisten tilalle. Fiksut, ympäristöviisaat pakkaukset helpottavat myös kodin kierrätysrumbaa. Uudistetun juustopakkauksen voi puristaa pieneksi mytyksi, ja se vie vain vähän tilaa muovinkeräyslaatikossa, Pilkama kertoo.

Pilkaman viesti on, että muovi ei pakkausmateriaalina ole pahis, mutta se, mihin pakkaus käytön jälkeen päätyy, voi tehdä siitä ympäristön kannalta haitallisen.

Tulevaisuudessa Valio jatkaa muovin vähentämistä ja kierrätysmuovin määrän kasvattamista sekä kasvipohjaisten materiaalien suosimista pakkauksissaan. Myös kiertotalousajattelu kasvattaa jatkossa merkitystään.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko