Yrityksen tavoitteena on kehittää kokonaan paperista valmistettu pullo, joka toimii juomien pakkaamiseen ja pitää juomat hyvinä. Nyt julkistetun version suljentamekanismissa ja sisäpinnassa on muovia.
CocaCola pyrkii keräämään takaisin ja kierrättämään yhden juomapakkauksen jokaista myytyä pulloa tai tölkkiä kohden vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi yritys vähentää neitseellisten materiaalien käyttöä pakkauksissa ja käyttää vain kierrätettäviä pakkausmateriaaleja.
Tavoitteeseen pääsemiseksi yritys panostaa ja investoi innovaatioihin, tutkimukseen ja kumppanuuksiin ja yhteistyöhön. Esimerkki yhteistyöstä on paperipullo, jota on tutkittu ja kehitetty yhdessä Pabocon ja kolmen muun Pabocon pioneeriyhteisöön kuuluvan yrityksen kanssa.
− Tavoitteenamme on kehittää paperipullo, jota voidaan kierrättää kuten mitä tahansa muuta paperia. Nyt käsissämme olevat prototyyppi on ensimmäinen askel kohti tätä tavoitetta. Paperipullo avaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet juomien pakkaamiselle ja olemme vakuuttuneita siitä, että paperisilla juomapakkauksilla on paikkansa tulevaisuudessa, sanoo projektin parissa työskentelevä Coca-Colan EMEA-alueen pakkausinnovaatiopäällikkö Stijn Franssen.
Ensimmäisessä paperipulloversiossa on edelleen muovia.
− Tämä ensimmäisen sukupolven paperipullon prototyyppi koostuu paperikuoresta, joka suljetaan muoviosan avulla ja pakkauksen sisällä on ohut muovinen pinnoite. Käyttämämme muovi on valmistettu 100 % kierrätetystä muovista, joka voidaan kierrättää uudelleen käytön jälkeen. Visiomme on luoda paperipullo, joka voidaan kierrättää kokonaan kuten mikä tahansa paperi. Seuraava askel on löytää ratkaisu pullolle ilman muovista vuorausta, Stijn sanoo.
Perusteellinen testaus meneillään
Kuten muidenkin juomapakkausten on myös tulevaisuuden paperipullon täytettävä elintarvikepakkauksilta edellytettävät korkeat turvallisuus- ja laatustandardit. Pulloa testataankin laboratoriossa kattavasti, esimerkiksi sen vahvuutta, suojaavaisuusominaisuuksia ja toimivuutta jääkaapissa tutkitaan.
− Pohdimme myös sitä, miten kuluttajat suhtautuvat paperipulloon. On otettava huomioon sellaiset kuluttajille tärkeät tekijät kuten missä tällaisia pakkauksia voidaan myydä ja miten niitä voidaan kierrättää käytön jälkeen. Pulloa on tutkittava ja arvioitava jokaisesta näkökulmasta sen varmistamiseksi, että teemme pullosta parhaan mahdollisen, Stijn sanoo.
Hän on optimistinen siitä, että teknologiset ratkaisut auttavat kehittämään pullon, joka on kierrätettävissä paperina. Tällainen ratkaisu voisi olla osa Coca-Colan pakkaus- ja tuotevalikoimaa ja sitä voitaisiin käyttää monenlaisten juomien pakkaamiseen.