Raisio uudistaa 92-vuotiaan Elovena-brändinsä. Kaikki yli 60 tuotetta uudistuvat, mutta Elovena-tyttö säilyy ennallaan kuluttajien toivomana.
Raisio on rakentanut uudistusta vuoden ajan. Kaikki yli 60 Elovena-tuotetta uudistuvat, kun ilme muuttuu sekä väritykseltään että kuvitukseltaan. Suomalaiset kuluttajat ovat päässeet mukaan vaikuttamaan uudistukseen.
Elovena-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 10 prosenttia.
”Hyvä kasvu osoittaa, että Elovena-tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeisiin. Uudistus vaati perinpohjaista tutkimusta ja testausta”, kertoo Raision Välipalat-yksikön strategia- ja brändijohtaja Mika Kukkurainen.
Elovena-tyttö on ainoa elementti, joka päätettiin säilyttää entisellään. Vuosikymmenien aikana terveellisyyttä henkivän Elovena-tytön silmien väriä on muutettu sinisestä ruskeaksi, hiuksia on lyhennetty, kansallispuku on liehunut kovemmassa tuulessa ja taustalle on laitettu metsänreunassa hehkuvaa aurinkoa, joka myöhemmin otettiin pois.
”Testasimme Elovena-tytölle jopa kokonaan erilaista vaatetusta, mutta kuluttajatestissä kolme neljäsosaa suomalaisista sanoi, että kansallispuku on ainoa oikea Elovena-asu”, Kukkurainen kuvailee suunnitteluprosessia.
Elovena-tuotteiden visuaalisen ilmeen uudistus konkretisoituu tummemmassa sinisessä ja selkeämmissä pakkauksissa. Tuotteiden luonnolliset raaka-aineet, kuten kaura, marjat ja hedelmät, kuvataan selkeästi.
Uudistus lähtee liikkeelle annospikapuuron pakkauksista. Tämän vuoden lopussa kaikki yli 60 Elovena-tuotetta ovat kaupan hyllyillä uudella ilmeellä. Uudistettujen pakkausten suunnittelusta vastaa designtoimisto 358. Markkinointia Elovena tekee Bob the Robotin kanssa ja mediasuunnittelussa on mukana ToinenPHD.