Elintarvikepakkauksien merkinnöissä yhä puutteita

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2016-06-14
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan joka kymmenennen elintarvikkeen pakkausmerkinnät olivat puutteellisia, kun tutkittiin allergiaa aiheuttavia ainesosia koskevia tietoja.

Tutkimuksessa tarkastettiin allergiaa aiheuttavien aineiden merkinnät yhteensä 351 tuotteesta. Maitoa, hasselpähkinää, maapähkinää, kananmunaa ja gluteenia analysoitiin sellaisista tuotteista, joiden pakkausmerkinnöissä niitä ei ilmoitettu.

”Vastaava tutkimus toteutettiin neljä vuotta sitten, mutta elintarvikeala ei valitettavasti ole riittävästi parantanut pakkausmerkintöjä koskevia menettelytapojaan. Asia on vakava, koska allergiset reaktiot voivat pahimmillaan olla hengenvaarallisia”, toteaa Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran erikoistutkija, FT Minna Anthoni, joka toimi hankkeen projektipäällikkönä Suomessa.

Sekä tuotteita valmistavat että maahantuovat yritykset ovat vastuussa pakkausmerkintöjen oikeellisuudesta.

”Allergisten henkilöiden on voitava luottaa pakkausmerkintöihin eikä heille saa aiheutua turhia riskejä niiden puutteista. Pohjoismaisten elintarvikkeiden tuottajien ja maahantuojien on ymmärrettävä asian vakavuus ja pantava pakkausmerkinnät kuntoon”, sanoo Anthoni.

Varoitusmerkintöihin toivotaan muutoksia

Tutkimus osoittaa, että elintarvikealalla on paljon parantamisen varaa pakkausmerkintöihin, raaka-aineiden ostoihin ja allergiaa aiheuttavien aineiden käsittelyyn liittyvissä menettelyissä. Erityisesti tämä koskee suklaan ja leipomotuotteiden valmistajia sekä maahantuojia. 

Evira ja muut pohjoismaiset elintarviketurvallisuusviranomaiset toivovat, että projekti lisää elintarvikealan tietoisuutta allergeeneja koskevien merkintöjen tärkeydestä. Myös EU:lla on mahdollisuus parantaa tilannetta, jos varoitusmerkintöjä koskevaa lainsäädäntöä kehitetään niin, että ”saattaa sisältää pieniä määriä…”-tyyppisiä varoituksia käytetään vain silloin, kun niihin on todellista aihetta.
 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce