Elintarvikealan materiaalitehokkuuden 1. sitoumuskausi toi säästöjä yrityksille

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2022-11-01
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Elintarvikealan materiaalitehokkuuden 1. sitoumuskausi on tuonut yrityksille kustannussäästöjä yhteensä 17 miljoonaa euroa. Ruokahävikki on vähentynyt yli 10 miljoonaa kiloa. Kokonaisjätevähentymä on ollut yli 25 miljoonaa kiloa.

Pakkausten materiaalitehokkuudessa elintarviketeollisuuden ja päivittäistavarakaupan toimenpiteet ovat keskittyneet muovin käytön vähentämiseen ja optimoimiseen pakkauksissa. Muovin määrä onkin vähentynyt yli 1,2 miljoonaa kiloa. Muovia on vähennetty pakkausmateriaaleja keventämällä tai ohentamalla ja korvaamalla muoveja biopohjaisilla materiaaleilla. Yritykset ovat myös hyödyntäneet kierrätysmuovista valmistettuja kuljetuseräpakkauksia tai ohjanneet muovia uusiokäytettäväksi päivittäistavarakaupan tuotteisiin. Myös jogurttien pakkaamisessa käytetään entistä vähemmän muovia.

Pakkaukset ovat nykyään entistä helpommin kierrätettäviä, ja mustan muovin määrä pakkauksissa on vähentynyt. Mustaa muovia ei voi kierrättää, koska lajittelukoneet eivät tunnista sitä. Enää ei myöskään ole niin yleistä kuin ennen sekoittaa pakkauksiin useita materiaaleja.

Materiaalitehokkuuden sitoumuksen ensimmäisen kauden tulokset ovat olleet niin kannustavia, että ministeriöt ja toimialaliitot ovat aloittaneet uuden, viisivuotisen sitoumuskauden, joka ulottuu vuoteen 2026. Mukaan on tullut myös matkailu- ja ravintola-ala.

Elintarvikealan materiaalitehokkuuden 1. sitoumuskausi

  • Kausi kattoi ajanjakson 1.1.2019–31.12.2021.
  • Tavoitteena oli saada parempaa kannattavuutta ja kestävyyttä elintarvikealan yrityksiin sekä lisätä tietoisuutta materiaalitehokkuuden mahdollisuuksista ja keinoista elintarvikeketjussa ja kuluttajien keskuudessa.
  • Tavoitteita pyrittiin saavuttamaan parantamalla prosessien materiaalitehokkuutta, vähentämällä ruokahävikkiä toimitusketjussa, parantamalla pakkausten materiaalitehokkuutta, lisäämällä kierrätystä sekä tehostamalla pakkausten ja tuotteiden materiaalivalintoja.
  • Sitoumusosapuolina olivat maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö ja toimialaliitoista Elintarviketeollisuusliitto ry, Päivittäistavarakauppa ry sekä Suomen Pakkausyhdistys ry. Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva oli mukana kokoavana voimana sekä yrityksiä, toimialaliittoja ja ministeriöitä tukevana HelpDeskinä.
  • Sitoumuksen allekirjoitti 17 elintarvikealan yritystä. Mukana olivat suurimmat päivittäistavarakaupan toimijat, kuten Kesko, S-ryhmä ja Lidl. Mukana oli myös Suomen Pakkausyhdistyksen jäsenyrityksiä.

Lähde: Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Kaksoisetiketit pelastavat oluen

Jos sinulle jäi yksi tai useampi pullo Eriksbergin jouluolutta pyhien jälkeen, voit muuttaa ne yksinkertaisella kädenliikkeellä pääsiäisoluiksi. Carlsberg ja Eriksberg ovat miettineet tämän asian tarkoin.
julpaskolen_pressbild-1x

Jaakko Nikkilä valittiin Billerud Europen toimitusjohtajaksi

Billerud on nimittänyt Jaakko Nikkilän Billerud Europen toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi.
Jakkox

Tässä on vuoden 2025 Pantone-väri

Pantone Color Instituutti valitsi Mocha Moussen vuoden 2025 Pantone-väriksi
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 lisää kiertotaloutta digitalisoimalla pakkaukset

AIM:n (European Brands Association) projektipäällikkö Jan ’t Hart esitteli mielenkiintoista HolyGrail 2.0 -projektia AIPIA World Congress 2024 -tapahtumassa Amsterdamissa. Siinä käytetään digitaalisia vesileimoja, jotta pakkausjäte voitaisiin lajitella tarkemmin ja samalla kierrätyksen laatu nousisi. Tavoitteena on parantaa kiertotaloutta.
Lenor-codes