Kestävä kehitys ei ole pakkausalalla hokema vaan päämäärä, johon yritysten kannattaa pyrkiä. Ekodesign on voimistuva trendi pakkausten suunnittelussa. Kuluttajat suhtautuvat entistä kriittisemmin pakkauksiin ja vaativat niiltä ekologisuutta.
Pakkausalan ympäristöseminaarissa viime syksynä kävi hyvin selväksi, että tuotteen ja pakkauksen koettu vastuullisuus ja ekologisuus vaikuttavat kuluttajien ostoihin. Kuluttajien asenteet ovat muuttuneet, ja huoli ympäristöasioista on kasvanut.
Suomen pakkausalalla on hyvät mahdollisuudet vastata näihin odotuksiin. Puhtaasta ensikuidusta valmistettu kartonki on yksi valteistamme. Toinen on hyvin hoidettu kierrätysjärjestelmä, joka pakottaa yritykset kehittämään ekologisempia ja kustannustehokkaampia pakkausratkaisuja. Kierrätyskään ei ole ilmaista – se maksoi viime vuonna yrityksille noin 20 miljoonaa euroa.
Kuluttajat uskovat tutkimusten mukaan pakkauksilla olevan suuri merkitys ympäristön kuormittamisessa. Pakkaus on kuluttajalle tuotteen näkyvä osa, mutta sen osuus esimerkiksi elintarvikkeiden ympäristökuormasta on kuitenkin vähäinen verrattuna tuotantoprosessiin. Kierrätettävyydellä on silti suuri merkitys mielikuvankin kannalta.
Myös ruokahävikki on nyt iso puheenaihe Euroopassa. Pakkausalankin tulisi miettiä, miten sitä voitaisiin vähentää. Voiko pakkaus suojata vielä paremmin ja ohjata pienentämään hävikkiä?