Ei pelkkää bling blingiä

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-02-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pakkaus tarjoaa paitsi suojaa myös erinomaisen viestintäkanavan. Pakollisten tuotemerkintöjen ja suositeltavan kierrätysinfon lisäksi pakkauksen kylki toimii näkyvänä markkinointialustana, jonka tavoite on saada asiakas tarttumaan tuotteeseen ja sitoutumaan valmistavaan yritykseen. Kun vaikuttavuutta halutaan tehostaa, erikoisjälkikäsittelyillä voidaan nostaa pakkauksen myyntiarvoa edelleen. Kullan kimalluksen ja bling blingin ohella euralaiselta Starcke Oy:ltä löytyy myös ratkaisut esimerkiksi tuotteen jäljitettävyyteen.

Pakkaus-lehti tapasi Starcke Oy:n hallituksen puheenjohtajan Ari-Veli Starcken, joka perusti pakkausten ja painotuotteiden jälkikäsittelyyn erikoistuneen yrityksen 1980-luvun alkupuolella yhdessä toimitusjohtaja Milla-Riitta Reunasen kanssa. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa folioinnit, preeglaukset, hologrammit, sinetit ja RFID-tunnisteet.
– Tykkään tästä maailman pelastamisesta. Sanoin jo 80-luvulla, että jos ihmiskunta tarvitsee Starcken palveluita, niin Starcke pärjää.

Jälkikäsittely ei suinkaan ole pelkkää koristelua, vaan sillä voidaan myös suojata niin tuotetta kuin pakkaustakin. Starcke kritisoi sitä, että pakkausalalla ei aktiivisesti pyritä suojaamaan omia tuotteita ja niiden rakenteita, vaan ne ovat käytännössä vapaata riistaa laittomille kopioijille. Kuidun digitalisoinnilla, hyödyllisyyssuojalla ja patentoinneilla pakkausten kopioiminen voitaisiin tehdä vaikeammaksi.

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä 1/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.

Uusimmat uutiset

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Stora Enso vähentää johtajiaan ja keskittyy uusiutuviin pakkauksiin

Stora Enso suunnittelee kevyempää organisaatiorakennetta, jonka tavoitteena on vahvistaa keskittymistä uusiutuviin pakkauksiin. Uusi organisaatio poistaisi yhden johtamistason ja hajauttaisi tulosvastuun lähemmäs asiakkaita ja operatiivista toimintaa. Tämä edellyttää muutosneuvotteluja ja muita mahdollisia oikeustoimia kaikissa maissa, joita muutokset koskevat.
Pure_Fibre_0118 – Salad bowl with hand and herbal tray

Kotitalouksien muovijätteestä syntyi 3D-tulostuslankaa

Saksalaisissa kotitalouksissa muovijätettä syntyy kolme kertaa enemmän kuin 30 vuotta sitten. Suuri osa siitä koostuu pakkauksista. Saksalaiset tutkijat ovat nyt onnistuneet valmistamaan tästä muovista filamentteja 3D-tulostukseen.
Fraunhofer-1-1024x683x

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko