Pakkaus tarjoaa paitsi suojaa myös erinomaisen viestintäkanavan. Pakollisten tuotemerkintöjen ja suositeltavan kierrätysinfon lisäksi pakkauksen kylki toimii näkyvänä markkinointialustana, jonka tavoite on saada asiakas tarttumaan tuotteeseen ja sitoutumaan valmistavaan yritykseen. Kun vaikuttavuutta halutaan tehostaa, erikoisjälkikäsittelyillä voidaan nostaa pakkauksen myyntiarvoa edelleen. Kullan kimalluksen ja bling blingin ohella euralaiselta Starcke Oy:ltä löytyy myös ratkaisut esimerkiksi tuotteen jäljitettävyyteen.
Pakkaus-lehti tapasi Starcke Oy:n hallituksen puheenjohtajan Ari-Veli Starcken, joka perusti pakkausten ja painotuotteiden jälkikäsittelyyn erikoistuneen yrityksen 1980-luvun alkupuolella yhdessä toimitusjohtaja Milla-Riitta Reunasen kanssa. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa folioinnit, preeglaukset, hologrammit, sinetit ja RFID-tunnisteet.
– Tykkään tästä maailman pelastamisesta. Sanoin jo 80-luvulla, että jos ihmiskunta tarvitsee Starcken palveluita, niin Starcke pärjää.
Jälkikäsittely ei suinkaan ole pelkkää koristelua, vaan sillä voidaan myös suojata niin tuotetta kuin pakkaustakin. Starcke kritisoi sitä, että pakkausalalla ei aktiivisesti pyritä suojaamaan omia tuotteita ja niiden rakenteita, vaan ne ovat käytännössä vapaata riistaa laittomille kopioijille. Kuidun digitalisoinnilla, hyödyllisyyssuojalla ja patentoinneilla pakkausten kopioiminen voitaisiin tehdä vaikeammaksi.
Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä 1/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.