Ei pelkkää bling blingiä

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2022-02-11
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Pakkaus tarjoaa paitsi suojaa myös erinomaisen viestintäkanavan. Pakollisten tuotemerkintöjen ja suositeltavan kierrätysinfon lisäksi pakkauksen kylki toimii näkyvänä markkinointialustana, jonka tavoite on saada asiakas tarttumaan tuotteeseen ja sitoutumaan valmistavaan yritykseen. Kun vaikuttavuutta halutaan tehostaa, erikoisjälkikäsittelyillä voidaan nostaa pakkauksen myyntiarvoa edelleen. Kullan kimalluksen ja bling blingin ohella euralaiselta Starcke Oy:ltä löytyy myös ratkaisut esimerkiksi tuotteen jäljitettävyyteen.

Pakkaus-lehti tapasi Starcke Oy:n hallituksen puheenjohtajan Ari-Veli Starcken, joka perusti pakkausten ja painotuotteiden jälkikäsittelyyn erikoistuneen yrityksen 1980-luvun alkupuolella yhdessä toimitusjohtaja Milla-Riitta Reunasen kanssa. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa folioinnit, preeglaukset, hologrammit, sinetit ja RFID-tunnisteet.
– Tykkään tästä maailman pelastamisesta. Sanoin jo 80-luvulla, että jos ihmiskunta tarvitsee Starcken palveluita, niin Starcke pärjää.

Jälkikäsittely ei suinkaan ole pelkkää koristelua, vaan sillä voidaan myös suojata niin tuotetta kuin pakkaustakin. Starcke kritisoi sitä, että pakkausalalla ei aktiivisesti pyritä suojaamaan omia tuotteita ja niiden rakenteita, vaan ne ovat käytännössä vapaata riistaa laittomille kopioijille. Kuidun digitalisoinnilla, hyödyllisyyssuojalla ja patentoinneilla pakkausten kopioiminen voitaisiin tehdä vaikeammaksi.

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä 1/2022 tai Pakkausyhdistyksen verkkosivuilta.

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomalaiskeksintö: pakkauspaperin biomuovikalvo kestää rasvan ja hapen

Suomalainen metsä- ja paperiyhtiö UPM on kehittänyt yhdessä yhdysvaltalaisen Eastmanin kanssa uuden pakkauspaperin elintarvikkeille. Materiaaliin on lisätty rasvan- ja hapenkestävä kalvo, joka on valmistettu selluloosapohjaisesta biomuovista. Näin kertoo Pohjoismaiden biomuoviyhdistys (Nordisk Bioplastförening) verkkosivuillaan.
upm-biobarrier-toppx

Uusi raportti kertoo roskaamisen ja kierrätyksen haasteista saaristossa

Selkeämpi vastuunjako, parempaa yhteistyötä ja vierailijoille helposti saatavilla olevaa tietoa ja materiaaleja. Nämä ovat avainasioita, jotka voivat vähentää roskaamista ja lisätä kierrätystä saaristossa. Useimmat saaristossa vierailevat haluavat valita ympäristön kannalta parhaan tavan toimia, kunhan heille tarjotaan siihen edellytykset. Näin toteavat Pidä Ruotsi siistinä -järjestö, Kuninkaallinen ruotsalainen purjehdusseura (Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS) ja Coca-Cola Ruotsi raportissaan.
Pantstudie-framsida

Tyytyväisten näytteilleasettajien mielestä Scanpack 2024 ylitti odotukset

Scanpack täytti 60 vuotta ja on vahvempi kuin koskaan. Pohjois-Euroopan johtava pakkausalan messutapahtuma houkutteli tänä vuonna enemmän kävijöitä ja näytteilleasettajia kuin edellisellä kerralla – ja palaute oli Svenska Mässanin mukaan erittäin positiivista.
60-arx

Metsä Board suunnittelee lomautuksia

Metsä Board varautuu kartongin heikkoon kysyntään ja aloittaa muutosneuvottelut mahdollisista lomautuksista. Ne koskevat 1 000 henkilöä Suomessa.
Metsä