Enää ei pysty harjoittamaan liiketoimintaa ilman ekologisten näkökulmien ottamista huomioon, kuuluu tiivistettynä Marvacon In-Sight -seminaarin viesti. Eteenpäin on menty, koska seminaarin puhujien mukaan ekologisten näkökulmien huomioon ottaminen on tänä päivänä kiinteä osa yrityksen laatutyötä, eikä enää erillinen funktio yrityksen sisällä.
Kestävän kehityksen arvosta brändille puhui seminaarissa ensimmäisenä Marina Beerman, Saksan WWF:n johtaja. Saksan WWF tekee yhteistyötä EDIKAn kanssa, joka on yksi suurimmista saksalaisista vähittäiskauppaketjuista. EDIKAssa on mm. myynnissä WWF:n logolla brändättyjä tuotteita, mm. tuorekalaa ja banaaneja.
Beermanin mukaan luontojärjestön ja vähittäiskauppaketjun yhteistyö on moderni tapa toteuttaa vastuullisuustyötä, josta molemmat osapuolet hyötyvät, ja sillä voidaan parantaa yrityksen imagoa ja vahvistaa asiakkaiden brändiuskollisuutta. WWF ja EDIKA ovat yhteistyössä toteuttaneet mm. poliittiista viestintää, myymäläständejä, tv-kampanjoita, printtimainontaa, ulkomainoksia ja mediayhteistyötä, Beerman luetteli.
Erotu tarinalla
Andrew Stack, designer, packproject GmbH, käsitteli puheenvuorossaan pakkaustrendejä ja niiden vaikutusta pakkaussuunnitteluun. Nyt pitää erottua ekologisuudella.
– Suojaus on pakkauksen tärkein tehtävä ja myös pakkauksen välittämä informaatio on tärkeää. Pakkauksella voidaan myös välittää tuotteen tarinaa, Stack sanoi.
Pakkaukseen mahtuu tarinaa ekologisuudesta yllättäväkin paljon, selviää Starckin esittelemissä esimerkeissä. Kahvipakkauksen vastaavaa tuotetta puolet kalliimpi hinta selittyy pakkauksen mukaan sillä, että pavut on kuljetettu Saksaan purjelaivalla eikä dieselillä, suklaakääre taas kertoo käytetyn kaakaon olevan reilusti tuotettua. Muovisen samean harmaan pesuainepullon etiketistä selviää, että pullon raaka-aineena on käytetty hampurilaisista kotitalouksista kerättyä muovia.
Pandemian aikaan kuluttajat ovat Saksassakin alkaneet suosia paikallisia tuotteita, eli globaaleista kauppakanavista ollaan menossa enemmän lokaaleihin vaihtoehtoihin. – Myös vähentäminen on trendinä, ja myös väreissä i säästää.
Pakkauspainatuksen ekologisuudesta puhui myös Marvacon Kai Lankinen. Hänen intohimonaan on EGP, menetelmä joka pienentää painovärien menekkiä ja siten myös painamisen hiilijalanjälkeä. Marvaco on EGP:n pioneeriyritys Euroopassa.
– EGP sopii kaikille painomenetelmille, eivätkä asiakkaat eivät enää vaihtaisi pois EGP-menetelmään kerran siirryttyään, Lankinen totesi.