Ei enää bisnestä ilman ympäristöystävällisyyttä

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-03-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Enää ei pysty harjoittamaan liiketoimintaa ilman ekologisten näkökulmien ottamista huomioon, kuuluu tiivistettynä Marvacon In-Sight -seminaarin viesti. Eteenpäin on menty, koska seminaarin puhujien mukaan ekologisten näkökulmien huomioon ottaminen on tänä päivänä kiinteä osa yrityksen laatutyötä, eikä enää erillinen funktio yrityksen sisällä.  

Kestävän kehityksen arvosta brändille puhui seminaarissa ensimmäisenä Marina Beerman, Saksan WWF:n johtaja. Saksan WWF tekee yhteistyötä EDIKAn kanssa, joka on yksi suurimmista saksalaisista vähittäiskauppaketjuista. EDIKAssa on mm. myynnissä WWF:n logolla brändättyjä tuotteita, mm. tuorekalaa ja banaaneja.

Beermanin mukaan luontojärjestön ja vähittäiskauppaketjun yhteistyö on moderni tapa toteuttaa vastuullisuustyötä, josta molemmat osapuolet hyötyvät, ja sillä voidaan parantaa yrityksen imagoa ja vahvistaa asiakkaiden brändiuskollisuutta.  WWF ja EDIKA ovat yhteistyössä toteuttaneet mm. poliittiista viestintää, myymäläständejä, tv-kampanjoita, printtimainontaa, ulkomainoksia ja mediayhteistyötä, Beerman luetteli.

Erotu tarinalla

Andrew Stack, designer, packproject GmbH, käsitteli puheenvuorossaan pakkaustrendejä ja niiden vaikutusta pakkaussuunnitteluun. Nyt pitää erottua ekologisuudella.

– Suojaus on pakkauksen tärkein tehtävä ja myös pakkauksen välittämä informaatio on tärkeää. Pakkauksella voidaan myös välittää tuotteen tarinaa, Stack sanoi.

Pakkaukseen mahtuu tarinaa ekologisuudesta yllättäväkin paljon, selviää Starckin esittelemissä esimerkeissä. Kahvipakkauksen vastaavaa tuotetta puolet kalliimpi hinta selittyy pakkauksen mukaan sillä, että pavut on kuljetettu Saksaan purjelaivalla eikä dieselillä, suklaakääre taas kertoo käytetyn kaakaon olevan reilusti tuotettua. Muovisen samean harmaan pesuainepullon etiketistä selviää, että pullon raaka-aineena on käytetty hampurilaisista kotitalouksista kerättyä muovia.

Pandemian aikaan kuluttajat ovat Saksassakin alkaneet suosia paikallisia tuotteita, eli globaaleista kauppakanavista ollaan menossa enemmän lokaaleihin vaihtoehtoihin. – Myös vähentäminen on trendinä, ja myös väreissä i säästää.

Pakkauspainatuksen ekologisuudesta puhui myös Marvacon Kai Lankinen. Hänen intohimonaan on EGP, menetelmä joka pienentää painovärien menekkiä ja siten myös painamisen hiilijalanjälkeä. Marvaco on EGP:n pioneeriyritys Euroopassa.

– ­EGP sopii kaikille painomenetelmille, eivätkä asiakkaat eivät enää vaihtaisi pois EGP-menetelmään kerran siirryttyään, Lankinen totesi.

 

Uusimmat uutiset

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

PackIndx: Kiristekalvojen valmistusta uhkaa raaka-ainepula

Donald Trumpin tullien aiheuttama turbulenssi on vaikuttanut tiettyjen raaka-aineiden saatavuuteen. Tämä koskee etenkin C4:ää (buteenia), jota käytetään mm. standardilaatuisten kiristekalvojen valmistuksessa.
triofilm

DePoly perustaa ainutlaatuisen koelaitoksen PET- ja polyesterijätteen kierrättämiseksi Sveitsissä

Sveitsiläinen DePoly avaa kesällä koelaitoksen, jonka kapasiteetti on 500 tonnia vuodessa. Tarkoituksena on antaa vanhalle muoville uusi elämä. Samalla yritys on varmistanut 23 miljoonan dollarin rahoituksen sijoittajilta.
depoly1

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko