Ei enää bisnestä ilman ympäristöystävällisyyttä

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-03-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Enää ei pysty harjoittamaan liiketoimintaa ilman ekologisten näkökulmien ottamista huomioon, kuuluu tiivistettynä Marvacon In-Sight -seminaarin viesti. Eteenpäin on menty, koska seminaarin puhujien mukaan ekologisten näkökulmien huomioon ottaminen on tänä päivänä kiinteä osa yrityksen laatutyötä, eikä enää erillinen funktio yrityksen sisällä.  

Kestävän kehityksen arvosta brändille puhui seminaarissa ensimmäisenä Marina Beerman, Saksan WWF:n johtaja. Saksan WWF tekee yhteistyötä EDIKAn kanssa, joka on yksi suurimmista saksalaisista vähittäiskauppaketjuista. EDIKAssa on mm. myynnissä WWF:n logolla brändättyjä tuotteita, mm. tuorekalaa ja banaaneja.

Beermanin mukaan luontojärjestön ja vähittäiskauppaketjun yhteistyö on moderni tapa toteuttaa vastuullisuustyötä, josta molemmat osapuolet hyötyvät, ja sillä voidaan parantaa yrityksen imagoa ja vahvistaa asiakkaiden brändiuskollisuutta.  WWF ja EDIKA ovat yhteistyössä toteuttaneet mm. poliittiista viestintää, myymäläständejä, tv-kampanjoita, printtimainontaa, ulkomainoksia ja mediayhteistyötä, Beerman luetteli.

Erotu tarinalla

Andrew Stack, designer, packproject GmbH, käsitteli puheenvuorossaan pakkaustrendejä ja niiden vaikutusta pakkaussuunnitteluun. Nyt pitää erottua ekologisuudella.

– Suojaus on pakkauksen tärkein tehtävä ja myös pakkauksen välittämä informaatio on tärkeää. Pakkauksella voidaan myös välittää tuotteen tarinaa, Stack sanoi.

Pakkaukseen mahtuu tarinaa ekologisuudesta yllättäväkin paljon, selviää Starckin esittelemissä esimerkeissä. Kahvipakkauksen vastaavaa tuotetta puolet kalliimpi hinta selittyy pakkauksen mukaan sillä, että pavut on kuljetettu Saksaan purjelaivalla eikä dieselillä, suklaakääre taas kertoo käytetyn kaakaon olevan reilusti tuotettua. Muovisen samean harmaan pesuainepullon etiketistä selviää, että pullon raaka-aineena on käytetty hampurilaisista kotitalouksista kerättyä muovia.

Pandemian aikaan kuluttajat ovat Saksassakin alkaneet suosia paikallisia tuotteita, eli globaaleista kauppakanavista ollaan menossa enemmän lokaaleihin vaihtoehtoihin. – Myös vähentäminen on trendinä, ja myös väreissä i säästää.

Pakkauspainatuksen ekologisuudesta puhui myös Marvacon Kai Lankinen. Hänen intohimonaan on EGP, menetelmä joka pienentää painovärien menekkiä ja siten myös painamisen hiilijalanjälkeä. Marvaco on EGP:n pioneeriyritys Euroopassa.

– ­EGP sopii kaikille painomenetelmille, eivätkä asiakkaat eivät enää vaihtaisi pois EGP-menetelmään kerran siirryttyään, Lankinen totesi.

 

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Suomen McDonald's käyttää kotimaisia kuitukansia

McDonald'sin juomien muovikannet ovat historiaa, sillä ne on nyt korvattu kotimaisilla kuidusta valmistetuilla kansilla. Ravintolaketju jatkaa muovin vähentämistä asteittain.
McD_Kuitukannet_Kuvaoikeudet_Huhtamaki_hero-desktop

Vaihtaako Metsä valkean kraftlinerin valmistuksen ruokapakkauspapereiksi Husumissa?

Metsä Tissue ja Metsä Board suunnittelevat Husumin tehtailla BM2:n tuotannon muuttamista. Jos investointi toteutuu, tehtailla voitaisiin valmistaa vuodessa noin 80 000 tonnia ruokapakkauspaperia sekä tiivispapereita.
Metsa-husumx

Packnorth Award 2025 tuo useita jännittäviä uutuuksia

Packnorth Award 2025 -kilpailu on nyt avattu. Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien on voinut lähettää ehdotuksia Pohjoismaiden suurimpaan pakkausalan kilpailuun. Tänä vuonna kilpailussa on useita uutuuksia uusissa sarjoissa sekä kansainvälistä väriä tuomaristossa.
PA-1

Jäätelö valittiin Vuoden 2024 ruokahuijaukseksi

Valmistus siirrettiin ulkomaille – salaa. Ruotsalaiset äänestivät Alvestaglassin ja Järnaglassin ”voittajiksi” Vuoden ruokahuijauskilpailussa, joka järjestettiin kymmenennen kerran. Nämä saman yrityksen valmistamat jäätelöt saivat yhteensä 7 793 ääntä, joka on lähes kolmasosa kaikista 24 352 annetusta äänestä.
glass