Suomalaiseen kulttuuriin ovat kuuluneet joulukalenterit, joista avataan luukkuja joko ensimmäisestä adventista tai joulukuun ensimmäisestä päivästä alkaen jouluun saakka. Kalenterit ovat olleet perinteisesti ensin kuvakalentereita ja sittemmin tavara- ja suklaakalentereita. Kohderyhmänä kalentereilla on ollut tavallisesti lapset ja nuoret. Tähänkin on nähty muutos viime vuosien aikana.
Yksi muutokseen mukaan lähtenyt kotimainen toimija on Nokian Panimo, jonka ansiosta joulun odotus on esimerkiksi oluenystäville entistä mukavampaa. Uusi DS Smithin Nokian Panimolle toteuttama olutjoulukalenteri on tarinallinen ratkaisu, jonka jokaisesta luukusta paljastuu tarinan uusi askel.
Kalenteri myydään tyhjänä, joten kuluttaja voi täyttää sen haluamillaan tuotteilla – Nokian Panimon oluella tai vaikka sekoituksella erilaisia, eri panimoiden oluita tai muita juomia, syötäviä herkkuja tai jotain muuta, joka avaajan mieltä piristää.
Kalenteri on kokonaan aaltopahvia, ja se pitää tuotteet tukevasti kyydissä aina siihen saakka kunnes luukku on lupa avata.
Joulukalenterin ei siis tarvitse olla enää vain lapsille, sillä se voi ilahduttaa vaikkapa olutharrastajia tai idearikkaita tee-se-itse -kalenteria kaipaavia joulukuun jokaisena päivänä.