Dow ja Procter & Gamble kehittävät uutta kierrätysteknologiaa

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2024-04-02
PÄIVITETTY: 2024-04-10
Kuva: Bo Wallteg

Dow ja Procter & Gamble Company (P&G) ovat solmineet kehityssopimuksen uudesta kierrätysteknologiasta. Tavoitteena on muuntaa vaikeasti kierrätettävät muovipakkaukset lähes neitseellistä laatua vastaaviksi kierrätetyksi polyeteeniksi tehokkaasti ja alhaisin kasvihuonekaasupäästöin.

Uuden teknologian luomiseksi yritykset yhdistävät patentoidut teknologiansa ja osaamisensa niin kutsutussa liuotusprosessissa, joka on kuin eräänlaista kemiallista kierrätystä.

Liuotusteknologiaa aiotaan käyttää laajasti muovien kierrättämiseksi keskittyen polyeteeneihin ja kotitalouksien muovijätteisiin (erityisesti jäykkiin, joustaviin ja laminoituihin pakkauksiin, jotka on vaikeampi kierrättää).

Tavoitteena on tuottaa korkealaatuista kierrätettyä PCR-polymeeriä (Post-Consumer Recycled), jolla on alhaisemmat kasvihuonekaasupäästöt kuin fossiilipohjaisella polyeteenillä. P&G aikoo käyttää tätä PCR-polymeeriä pakkausmateriaaleissaan.

Patentoitujen teknologioiden lisäksi Dow’lla ja P&G:llä on vuosikymmenten kokemus materiaalitieteestä, valmistuskapasiteetista ja suurten toimitusketjujen hallinnasta. Nämä ovat tärkeitä kehitettäessä uutta kierrätysteknologiaa, jota voidaan käyttää kaupallisessa valmistuksessa.

Sekä Dow’lla että P&G:llä on suuria, kunnianhimoisia päämääriä kiertotalouden edistämiseksi. Dow’lla on kestävän kehityksen tavoite ”Transform the Waste”, jonka kautta se aikoo kaupallistaa kolmen miljoonan tonnin edestä kiertotalous- ja uusiutuvia ratkaisuja vuoteen 2030 mennessä. P&G aikoo käyttää sataprosenttisesti kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä kuluttajapakkauksia vuoteen 2030 mennessä.

Jatka lukemista

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce