Diageo testaa Dry Molded -kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista ja jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiivisteestä. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Pullo on suunniteltu kierrätettäväksi tavallisessa paperinkeräyksessä, eikä kuluttajan tarvitse irrottaa muovivuorausta kierrätettäessä. Kuluttajatestiin kuuluu 2 000 minikokoista (80 ml) Baileysin, alkuperäisen irlantilaisen kermaliköörin, pulloa ja se tapahtuu Time Out Festivalilla Barcelonassa, Espanjassa, 25.–26. toukokuuta.
Ensimmäinen kokeilu
Kyseessä on Diageon ensimmäinen kuluttajatesti paperipohjaisilla pulloilla ja siinä kokeillaan, kuinka pullot kulkevat täyttöpaikasta Irlannista Barcelonaan, sekä miten kuluttajat toimivat materiaalin kanssa ja miten he käsittävät paperipullon ympäristöominaisuudet.
– Kun kyse on pakkauksistamme, tähtäämme täydellisyyteen ja tiedämme, että niitä kehitetään kuluttajien tarpeiden ja teknologisten edistysaskeleiden perusteella. Kuluttajista tulee yhä ympäristötietoisempia, ja uskomme, että voimme vastata tähän tarpeeseen käyttämällä suunnitteluamme ja innovaatioitamme yhdistääksemme premium-tuotteet ja kestävämmät ratkaisut, Diageon globaali toimitusketjun ja hankintojen johtaja sekä kestävän kehityksen johtaja Ewan Andrew kommentoi.
– Olemme innoissamme siitä, että Diageon Baileys Minis on nyt kuluttajamarkkinoilla. Kuivamuotoillut kuitupullot ovat suuri edistysaskel ja asettavat uusia standardeja kestävämpien pakkausten maailmassa. Mutta tämä on vasta alkua. PulPacin kuivamuotoillulla kuituteknologialla on valtava potentiaali: se ei ainoastaan säästä vettä, ole energiatehokas ja kierrätettävä, vaan se on myös kaupallisesti kannattava tuotantonopeutensa ja skaalattavuutensa ansiosta. Työskentely Diageon ja muiden organisaatioiden kanssa Bottle and Blister Pack Collectives -hankkeissamme on mahdollistanut resurssien yhdistämisen ja merkittävästi nopeuttanut tärkeän innovaation markkinoille pääsyä, PA:n suunnittelu- ja innovaatioasiantuntija Jamie Stone sanoo.
Myös muita tuotteita
Diageo tutkii paperiversioita myös portfolionsa muille tuotteille. Yritys on sitoutunut Pulpex-konsortion jäsen ja jatkaa kehittämistä ja sisäistä testausta paperipohjaiselle Johnnie Walker -konseptille, joka on edelleen kehitysvaiheessa, yhdessä muiden paperipohjaisten pullokonseptien kanssa.
Samaan aikaan Diageo kehittää Diageon suunnittelemaa, spiraaliksi kierrettyä paperipohjaista pulloa Don Papan kanssa, joka on superpremium-luokan filippiiniläinen rommivalmistaja. Pullo on toteutettavuustestissä, ja sen odotetaan olevan 90-prosenttisesti paperipohjainen. Se on suunniteltu siten, että pullon ympäriltä poistetaan kartonkipakkaus, jonka tilalle tulee illuusio lahjapakkauksesta, joka itse asiassa on koko pullo. Tämä on seurausta Diageon vuoden 2022 ilmoitukselle, joka käynnisti ohjelman kartonkilahjapakkausten poistamiseksi premium-viskiportfoliossa vähentääkseen ylimääräisiä pakkauksia. Ohjelma otetaan käyttöön asteittain tulevina vuosina.
Diageo tutkii myös muita pakkausmuotoja saavuttaakseen kestävän kehityksen tavoitteensa. Diageo Sustainable Solutions -hankkeen kautta se testaa lasipullojen painon vähentämistä uudella Exxergyn kehittämällä pinnoitteella. Onnistuneen ensimmäisen vaiheen jälkeen Diageo on investoinut toiseen kierrokseen laboratoriotestejä ja työskentelee toimitusketjunsa kumppaneiden Ardaghin ja Dassualt Systemesin kanssa tämän toteuttamiseksi.
Maaliskuussa Diageo tiedotti tavoitteestaan tuoda 30 000 alumiinimuotoista Baileys-pulloa tietyille lentokentille Euroopassa (Kööpenhamina, Amsterdam ja Frankfurt) odottaen 44 prosentin vähennystä CO2-päästöissä nykyiseen lasipulloon verrattuna.
Uusien pakkausmuotojen testaukset tukevat Diageon laajempaa 10-vuotista ESG-toimintasuunnitelmaa ”Society 2030: Spirit of Progress”. Diageon pakkaukset muodostavat kolmanneksen sen koko Scope 3 -hiilijalanjäljestä ja uudet innovatiiviset vaihtoehdot auttavat vähentämään sitä.