Datan avulla katse tulevaisuuteen

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-08-12
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Tulevaisuuden tutkimus lähtee aina datasta ja sen määrittelystä, millaisessa toimintaympäristössä tietoa käytetään ja mitä kerätyn datan pohjalta kannattaa tehdä.

– Data ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta, koska ei ole olemassa tulevaisuutta, jota kohti vääjäämättä mentäisiin, Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva painottaa.

Tulevaisuutta ei siis voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida ja tehdä erilaisia skenaarioita. Tulevaisuuksia on useita ja niihin voi vaikuttaa tekemällä valintoja ja valintojen tekemisessä datasta on apua.

Dufvan mukaan pandemia-aika on vauhdittanut monia tällä hetkellä jo käynnissä olevia kehityskulkuja, eikä niinkään ole tuonut esille uusia. Etä- ja virtuaalimaailman ratkaisuja on ollut jo olemassa ennen pandemiaa, nyt niiden tarjonta ja kysyntä on laajentunut.

– Voidaan perustellusti sanoa, että verkkokauppa jatkaa kasvuaan tästä eteenpäin, koska kasvun potentiaalia on edelleenkin. Mutta kaupan kasvun kanssa on ristiriitaista, että tosiasiassa meidän pitäisi vähentää kulutusta, ja esimerkiksi korjata tuotteita mieluummin kuin ostaa uusia. Pakkausten valmistajien kannattaisi esimerkiksi miettiä, millaiset pakkausratkaisut tukisivat tätä.

Lue koko haastattelu Pakkausyhdistyksen sivuilta.

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat