Tulevaisuuden tutkimus lähtee aina datasta ja sen määrittelystä, millaisessa toimintaympäristössä tietoa käytetään ja mitä kerätyn datan pohjalta kannattaa tehdä.
– Data ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta, koska ei ole olemassa tulevaisuutta, jota kohti vääjäämättä mentäisiin, Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva painottaa.
Tulevaisuutta ei siis voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida ja tehdä erilaisia skenaarioita. Tulevaisuuksia on useita ja niihin voi vaikuttaa tekemällä valintoja ja valintojen tekemisessä datasta on apua.
Dufvan mukaan pandemia-aika on vauhdittanut monia tällä hetkellä jo käynnissä olevia kehityskulkuja, eikä niinkään ole tuonut esille uusia. Etä- ja virtuaalimaailman ratkaisuja on ollut jo olemassa ennen pandemiaa, nyt niiden tarjonta ja kysyntä on laajentunut.
– Voidaan perustellusti sanoa, että verkkokauppa jatkaa kasvuaan tästä eteenpäin, koska kasvun potentiaalia on edelleenkin. Mutta kaupan kasvun kanssa on ristiriitaista, että tosiasiassa meidän pitäisi vähentää kulutusta, ja esimerkiksi korjata tuotteita mieluummin kuin ostaa uusia. Pakkausten valmistajien kannattaisi esimerkiksi miettiä, millaiset pakkausratkaisut tukisivat tätä.
Lue koko haastattelu Pakkausyhdistyksen sivuilta.