Brändien vastuullisuustutkimuksen tulokset julkaistiin

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Valio valittiin kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi eurooppalaisessa Sustainable Brand Index -kuluttajatutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille oli tärkeää erityisesti Valion paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat.

– Vuosi 2020 on ollut monin tavoin erityislaatuinen koronaviruspandemian vuoksi. Monille toimialoille ja yrityksille vuosi on ollut haastava, ja moni on joutunut muuttamaan toimintaansa ja etsimään uusia tapoja tehdä työtä. Myös vastuullisuuden merkitys on kasvanut pandemian keskellä. Suomalainen ruokateollisuus on osoittanut kykynsä toimia myös poikkeustilanteessa, ja tämä merkityksellinen rooli yhteiskunnassa näkyy myös tutkimustuloksissa, kertoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén Valion tiedotteessa.

Ruokakauppojen vertailussa Prisma sijoittui ykköseksi ja S-market toiselle sijalle. Kaikkien brändien vertailussa Prisma sijoittui kolmannelle sijalle, S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja neljännelle ja S-market viidennelle sijalle.

Suomen Pakkausyhdistyksen jäsenyritysten brändeistä kymmenen kärkeen ylsivät Valion ja SOK:n brändien lisäksi Raision Elovena, Fiskars, Fazer sekä Keskon K-Citymarket ja K-Supermarket. Kaikkiaan Suomen-tutkimuksessa tarkasteltiin 212 brändiä 25 eri kategoriassa.

Sustainable Brand Index on Euroopan laajin B2C-markkinatoimijoiden vastuullisuutta kartoittava bränditutkimus, joka perustuu kuluttajilta kerättyyn tietoon. Tutkimustulokset kertovat, kuinka ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisina yritykset nähdään. Vuosittain toteutettavassa tutkimuksessa noin 60 000 yli 16-vuotiasta eurooppalaista kuluttajaa arvioi yli 1400 brändiä eri toimialoilta.

Kategorioiden voittajat:

  • Valio (Food)
  • Prisma (Grocery Stores)
  • VR (Transport)
  • Fiskars (Hobby & Leisure)
  • S-ryhmä (Consumer Goods Corporations)
  • Yliopiston Apteekki (Pharmacies)
  • Finlayson (Furniture & Decoration – Brands)
  • Partioaitta (Clothes & Fashion – Stores)
  • Paulig (Beverage)
  • Lumene (Beauty)
  • Sokos Hotels (Hotels)
  • Marimekko (Clothes & Fashion – Brands)
  • S-Pankki (Banks)
  • Vattenfall (Electricity & Heating)
  • Pentik (Furniture & Decoration – Stores)
  • Finnair (Airlines)
  • LähiTapiola (Insurance & Pension)
  • Hesburger (Restaurants, Cafes & Take-away)
  • Tesla (Automotive)
  • Matkahuolto (Parcels & Logistics)
  • Nokia (Home Appliances & Consumer Electronics)
  • ABC (Fuel)
  • Elisa (Telecommunications)
  • Verkkokauppa.com (E-Commerce)
  • Aurinkomatkat (Travel & Tourism)

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Tätä on luvassa Sign Print&Pack -messuilla Odensessa syyskuun puolivälissä

Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voimme odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
FotoJet-99x

Innovaatiot ja kestävyys teemana Fachpackissa syyskuun lopulla

Pakkausteollisuuden johtajat, innovaattorit ja asiantuntijat kokoontuvat jälleen Fachpack-messuille Saksan Nürnbergiin 24.–26. syyskuuta 2024. Nürnberg Messe lupaa tarjota laajan valikoiman innovaatioita, kestävän kehityksen ratkaisuja ja verkostoitumismahdollisuuksia, mikä houkuttelee kävijöitä kaikkialta maailmasta, Ruotsia ja Suomea myöden.  
Messegeschehen / Fair activities in general

Aaltopahvituotanto keskittyy: Adara Pakkaus ostaa ER-Pahvityön

Aaltopahvin ja aaltopahvipakkausten valmistaja Adara Pakkaus Oy laajentaa liiketoimintaansa ostamalla Lahdessa sijaitsevan ER-Pahvityö Oy:n. Mutta mitä se tarkoittaa asiakkaille?
lahti

STOK Emballage haluaa voittaa Packnorth Awardin 2024

Viime viikkoina on ilmoittautunut runsaasti osanottajia Packnorth Award 2024 -kilpailuun. Yksi heistä on tanskalainen STOK Emballage, joka odottaa innolla palkintojenjakotilaisuutta Scanpack-messuilla lokakuussa.
STOKx