Brändien vastuullisuustutkimuksen tulokset julkaistiin

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-03-17
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Valio valittiin kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi eurooppalaisessa Sustainable Brand Index -kuluttajatutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille oli tärkeää erityisesti Valion paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat.

– Vuosi 2020 on ollut monin tavoin erityislaatuinen koronaviruspandemian vuoksi. Monille toimialoille ja yrityksille vuosi on ollut haastava, ja moni on joutunut muuttamaan toimintaansa ja etsimään uusia tapoja tehdä työtä. Myös vastuullisuuden merkitys on kasvanut pandemian keskellä. Suomalainen ruokateollisuus on osoittanut kykynsä toimia myös poikkeustilanteessa, ja tämä merkityksellinen rooli yhteiskunnassa näkyy myös tutkimustuloksissa, kertoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén Valion tiedotteessa.

Ruokakauppojen vertailussa Prisma sijoittui ykköseksi ja S-market toiselle sijalle. Kaikkien brändien vertailussa Prisma sijoittui kolmannelle sijalle, S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja neljännelle ja S-market viidennelle sijalle.

Suomen Pakkausyhdistyksen jäsenyritysten brändeistä kymmenen kärkeen ylsivät Valion ja SOK:n brändien lisäksi Raision Elovena, Fiskars, Fazer sekä Keskon K-Citymarket ja K-Supermarket. Kaikkiaan Suomen-tutkimuksessa tarkasteltiin 212 brändiä 25 eri kategoriassa.

Sustainable Brand Index on Euroopan laajin B2C-markkinatoimijoiden vastuullisuutta kartoittava bränditutkimus, joka perustuu kuluttajilta kerättyyn tietoon. Tutkimustulokset kertovat, kuinka ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisina yritykset nähdään. Vuosittain toteutettavassa tutkimuksessa noin 60 000 yli 16-vuotiasta eurooppalaista kuluttajaa arvioi yli 1400 brändiä eri toimialoilta.

Kategorioiden voittajat:

  • Valio (Food)
  • Prisma (Grocery Stores)
  • VR (Transport)
  • Fiskars (Hobby & Leisure)
  • S-ryhmä (Consumer Goods Corporations)
  • Yliopiston Apteekki (Pharmacies)
  • Finlayson (Furniture & Decoration – Brands)
  • Partioaitta (Clothes & Fashion – Stores)
  • Paulig (Beverage)
  • Lumene (Beauty)
  • Sokos Hotels (Hotels)
  • Marimekko (Clothes & Fashion – Brands)
  • S-Pankki (Banks)
  • Vattenfall (Electricity & Heating)
  • Pentik (Furniture & Decoration – Stores)
  • Finnair (Airlines)
  • LähiTapiola (Insurance & Pension)
  • Hesburger (Restaurants, Cafes & Take-away)
  • Tesla (Automotive)
  • Matkahuolto (Parcels & Logistics)
  • Nokia (Home Appliances & Consumer Electronics)
  • ABC (Fuel)
  • Elisa (Telecommunications)
  • Verkkokauppa.com (E-Commerce)
  • Aurinkomatkat (Travel & Tourism)

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko

Uusimmat uutiset

Metsä Group pilotoi hiilidioksidin talteenottoa Raumalla – tavoitteena koetehdas

Metsä Group aikoo kokeilla ensi kesänä Rauman sellutehtaalla puuperäisen hiilidioksidin talteenottoa. Sitä voitaisiin hyödyntää fossiilisia materiaaleja ja polttoaineita korvaavien tuotteiden raaka-aineena, mutta ensin teknologioiden ja markkinoiden pitäisi kehittyä.
Biotehdas

United Bankersin metsärahasto ostaa FiberLeanin

Suomalainen United Bankersin rahasto Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG) on ostanut kaikki FiberLean Technologies Ltd:n osakkeet. FiberLean valmistaa laitteita mikrofibrilloidun selluloosan (MFC) tuotantoon, mikä tarkoittaa paperimassalle uusia ominaisuuksia.
David-Walker

Graafikkoyhdistyksen barometri: markkinat näyttävät synkiltä

Grafiska Företagenin (Graafisen alan yrittäjät) toimitusjohtaja Eva Glückman oli yksi Ruotsin Kartonkiyhdistyksen hiljattain pidetyn vuosikokouksen puhujista. Hän kertoi, mitä mieltä jäsenyritykset olivat taloussuhdanteista ja katsovatko he tulevaisuuteen positiivisin vai negatiivisin odotuksin.
Evax

Lääkepullojen valmistuksessa käytetään ensimmäistä kertaa biopohjaista PET-muovia

Suomalainen UPM Biochemicals on solminut kahden muun yrityksen kanssa kumppanuuden, jonka tavoitteena on tuottaa maailman ensimmäiset osittain puupohjaisesta PET-muovista valmistetut lääkepullot. Näin kertoi Nordisk Bioplastförening verkkosivuillaan.
upm-biopet-topp-2x