Biopohjaiset pakkaukset yleistyvät, mutta termit hämmentävät kuluttajia

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-11-30
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Kuluttajat kokevat biopohjaiset pakkaukset ympäristöystävällisimmäksi pakkausvaihtoehdoksi, mutta bio-alkuiset pakkaustermit aiheuttavat hämmennystä, selviää K-ryhmän kyselytutkimuksesta.

Viime vuosina yhä useampi tuote on saanut ympärilleen biopohjaisen, uusiutuvaa alkuperää olevasta raaka-aineesta valmistetun pakkauksen. Biopohjaisten pakkausmateriaalien käyttöönottoa on vauhdittanut muun muassa ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyvät syyt, lainsäädäntö sekä kuluttajien kasvaneet odotukset.

K-ryhmän kyselytutkimuksen* mukaan biopohjaiset pakkaukset koetaan ympäristöystävällisimmäksi pakkausvaihtoehdoksi. Kartonki ja paperi (86 %) sekä biopohjainen ja biohajoava muovi (62 %) nousivat listan kärkeen kysyttäessä kuluttajilta ympäristön kannalta parhaita pakkausmateriaaleja.

K-ryhmä suosii omissa tuotteissaan biopohjaisia pakkausmateriaaleja ja panostaa pakkausten kierrätettävyyden parantamiseen.

− Keväällä esimerkiksi korvasimme fossiilisen muovin Pirkka Ruusubegonian pakkauksissa kotimaisen Woodlyn puupohjaisella muovilla sekä lanseerasimme uusia tuotteita pakattuna paperiin ja kartonkiin. Tänä jouluna kaikki Pirkka Amaryllikset kääriytyvät FSC-sertifioituun paperikääreeseen muovin sijaan. Näin säästetään 2,5 tonnia muovia, mikä vastaa noin 120 000 muovikassia, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Pakkauskehitys on tarkkaa tasapainottelua, sillä biopohjainen pakkaus ei aina välttämättä ole ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

− Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta, siksi tuotteen ominaisuudet vaikuttavat olennaisesti pakkausmateriaalin valintaan. Vaikkapa elintarvikkeiden kohdalla oikeanlainen pakkaus suojaa tuotetta niin, että se säilyy ja päätyy syötäväksi asti. Ruokahävikki on pakkausta huomattavasti suurempi ympäristöhaitta – pakkauksen osuus elintarvikkeen ilmastovaikutuksista on vain muutama prosentti, Jäske jatkaa.

Termit tutuksi ja lajittelu helpoksi

Kyselytutkimuksesta käy ilmi, että vain harva kokee biopohjaiset pakkaukset helpoksi ymmärtää. Myös bio-alkuiset pakkaustermit aiheuttavat kuluttajille hämmennystä.

− Biopohjaisuus, biohajoavuus ja kompostoitavuus sekoittuvat helposti keskenään, vaikka ne eivät ole riippuvaisia toisistaan. Suurimmalle osalle kuluttajista ei vielä ole selvää, että biopohjainen pakkaus ei aina ole biohajoava, Jäske kertoo.

Uusien pakkausmateriaalien yleistyessä on tärkeää, että niihin liittyvät termit ja ominaisuudet tulevat tutuksi kuluttajalle, ja ne osataan lajitella oikein. Lähes puolet vastaajista (43 %) kokee pakkauksen oikeaoppisen lajittelun pakkausmateriaalia tärkeämmäksi asiaksi. Jotta pakkausten lajittelu olisi mahdollisimman helppoa kuluttajille ja pakkaukset päätyisivät kotitalouksista kierrätykseen asti, kaikkiin yli 3000 Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu -tuotteiden pakkauksiin lisätään sanalliset lajitteluohjeet.

– Mikään pakkaus, edes kompostoituva, ei kuulu luontoon. On tärkeää muistaa, että ihan jokainen meistä voi minimoida pakkausten ympäristökuormitusta lajittelemalla oikein – kotitalouksien roskat ovat nimittäin arvokasta raaka-ainetta uusille tuotteille, Jäske summaa.

*Tiedonkeruu toteutettiin K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä syyskuussa 2021. Kyselytutkimukseen vastasi 1237 kuluttajaa ympäri Suomea.

Uusimmat uutiset

Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Landa Digital Printing (LDP) on ajautunut kivuliaaseen tehostamisprosessiin, jossa se aikoo irtisanoa yli 100 työntekijää nykyisestä 500:sta, kirjoittaa israelilainen talouslehti Globes.
Landa_01x
Israelin sota pakottaa Landa Digital Printingin vähentämään voimakkaasti henkilökuntaansa

Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Kun materiaalien ympäristövaikutuksista keskustellaan, muovin kierrätystä pidetään usein ratkaisuna. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että muovia kierrätetään liian vähän. Sen tehostamiseksi tarvitaan vahvoja toimia ja investointeja. Mutta kierrätys ei ole ainoa asia, joka ratkaisee tulevaisuuden. Nyt näyttää siltä, että kierrätyskapasiteetti vähenee Euroopassa. Yritykset kamppailevat lisätäkseen kierrätysmateriaalien kysyntää ja pitääkseen taloutensa kannattavana.
Atervinningx
Eurooppalaisen muovinkierrätyksen tila on kriittinen

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat