Atrialta mullistava jauhelihapakkaus

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2017-01-24
PÄIVITETTY: 2023-02-16


Atrian ja Packdesign ID:n kehittämä uusi jauhelihapakkaus on tiedotteen mukaan ominaisuuksiltaan täysin ylivertainen kaikkiin aikaisempiin jauhelihapakkauksiin verrattuna.

Uusi ”jauhelihan kokoinen pakkaus” tulee Suomen markkinoille helmikuussa 2017. Uudessa vakuumipakkauksessa on huomioitu täysin uudella ja ainutlaatuisella tavalla pakkauksen helppo avattavuus. Saksia ei tarvita, vaan pakkaus avautuu helposti isojen ”avauslipareiden” avulla. Avatusta pakkauksesta jauheliha on helppo siirtää pannulle tai kulhoon valmistusta varten.

Erinomaisen käytettävyyden lisäksi uudessa vakuumipakkauksessa on yli 50 % vähemmän pakkausmateriaalia verrattuna kaikkiin muihin markkinoilla oleviin jauhelihapakkauksiin. Pakkaus on jauhelihan kokoinen säästäen näin tilaa kuljetuksissa, kaupassa, kuluttajan kauppakassissa, jääkaapissa sekä roskakorissa. Lisäksi uuteen pakkaukseen pakattu jauheliha ei tarvitse suojakaasua, mikä mahdollistaa kaupalle pidemmän myyntiajan. Atria muodostaa pakkauksen omassa tuotannossaan. Uusi pakkaus on mallisuojattu.

Suomessa jauheliha on perinteisesti pakattu suojakaasuun ja muoviseen laatikkoon. Maailmalla jauhelihaa on pakattu vakuumipakkaukseen, mutta näissäkään ratkaisuissa pakkauksen käyttömukavuutta ja helppoa avattavuutta ei ole Atrian mukaan huomioitu millään tavalla.
 
”Projektissa etsittiin aidosti uniikkia pakkausratkaisua tuoteryhmään, jossa pakkaus on ollut hyvin pitkään samantyyppinen kaikilla toimijoilla”, kertoo pakkauksen konseptisuunnittelusta Packdesign ID:ssä vastannut päämuotoilija ja CEO Maija Olkkonen-Seppo.

Kuluttajat ottivat hyvin vastaan

Uuden pakkausratkaisun kehittäminen aloitettiin jo vuonna 2013 ja projektin kuluessa erilaisia pakkausvaihtoehtoja ja -muotoja kartoitettiin laajasti ja tutkittiin eri tavoin. Myös kuluttajat ottivat pakkauksen innolla vastaan. Syksyllä 2015 tehdyssä pilottitestissä 97 % kuluttajista koki uuden pakkausmuodon tervetulleeksi. Kerran kokeiltuaan 95 % kuluttajista halusi ostaa jauhelihan jatkossakin uudessa pakkauksessa.

Atrian uusi jauhelihapakkaus on jatkoa Packdesign ID:n ja Atrian väliselle tiiviille pakkauskehitystyölle, jonka tuloksena esiteltiin vuonna 2014 täysin uusi ja helppokäyttöinen pakkausratkaisu leikkelerasioille.Se palkittiin Worldstar-palkinnolla.

 

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Päätyykö pakkaus hylkyyn vai kiertoon?

Lajittelu ja muovipakkauksen päätyminen oikeaan paikkaan kierrätyslaitoksella määrittävät kierrätyksen onnistumisen.
ia_ahl_etiketit

Valion maitotölkit pukeutuvat kevätkuoseihin

Viljele hyvää -maitotölkit ilmestyvät kauppoihin tästä viikosta alkaen ja ovat saatavilla heinä-elokuun vaihteeseen asti.
Valio 22032022

Uusimmat uutiset

Diageo testaa PulPacin paperisia Baileys-pulloja Barcelonan festivaaleilla

Diageo testaa kuivamuotoiltua kuitupulloa, joka koostuu 90-prosenttisesti paperista, jossa on ohut muovivuoraus ja foliotiiviste. Koe toteutetaan yhteistyössä PA Consultingin kanssa, joka on osa Bottle Collectivea yhdessä PA:n ja Pulpacin kanssa.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottlesx

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak