Arla muuttaa Ruotsissa päiväysmerkintöjään

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2018-08-23
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Ruotsin Arla ottaa elokuusta alkaen käyttöön täydentäviä päiväysmerkintöjä tuotteissaan. Merkintä ”Usein hyvää jälkeen” tulee käyttöön 340 miljoonassa pakkauksessa.

Ruotsin elintarvikevirasto Livsmedelsverket antoi vuoden alussa ruotsalaisille tuottajille luvan ottaa käyttöön täydentäviä, vapaaehtoisia merkintöjä pakatuissa elintarvikkeissa. Merkinnöillä on tarkoitus valistaa kuluttajia siitä, että tuotetta voi usein käyttää, vaikka sen parasta ennen päivämäärä on ohitettu.

Arla ottaa merkinnät nyt käyttöön laajasti maidon, jugurtin, viilin ja kerman tuotepakkauksissa.

”Tämä on yksi keino auttaa ihmisiä ymmärtämään, että he voivat itse päättää, onko ruoka syötävää vai ei hajun, maun ja ulkonäön perusteella. Haluamme saada ihmiset ajattelemaan tätä. Se on hyvä tapa vaikuttaa ruokahävikkiin ja ilmastoon”, sanoo johtaja Ann Freudenthal Arlalta.

Pakkauksiin tulee myös ohjeita siitä, miten ruuan syömäkelpoisuuden voi määritellä.

Freudenthalin mukaan Arla tulee ottamaan merkinnän käyttöön periaatteessa kaikissa tuotteissaan. Norjan meijerijätti Tine käyttää jo vastaavaa merkintää tuotteissaan. Suomessa Valio ei ole tällaista merkintää tiettävästi vielä käyttänyt, eikä Arlakaan ole sitä heti tuomassa tuotteisiin.

”Arlalla on eri maissa paljon hienoja aloitteita. Jaamme niistä yrityksen sisällä tietoa ja parhaat leviävät useisiin maihin. Esimerkiksi tästä Ruotsissa toteutetusta pakkausmerkintähankkeesta on todella kiinnostavaa saada kokemuksia ja pohtia, voisiko vastaavaa tehdä myös Suomessa. Erityisen hyvää ruotsalaisten toteuttamassa ideassa on, että ihmiset eivät heitä hyvää maitoa ennen aikojaan pois”, sanoo Suomen Arlan viestintäjohtaja Sirpa Rinne.

 

 

Jatka lukemista

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Ruotsi ottaa käyttöön muovipussiveron

Ruotsin valtiopäivät on hyväksynyt muovipussiveron käyttöönoton. Se tulee voimaan toukokuun alusta ja koskee sekä muovikasseja että kaupan ohuita muovipusseja. Vero ei koske kasseja, jotka on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
plast-skatt-utvald

UPM investoi uuden sukupolven biokemikaaleihin

UPM käynnistää merkittävän kasvuhankkeen biokemikaaleissa ja investoi biojalostamoon Leunassa, Saksassa. Biojalostamo tuottaa sataprosenttisesti puupohjaisia biokemikaaleja, jotka mahdollistavat siirtymän fossiilisten raaka-aineiden käytöstä kestävämpiin vaihtoehtoihin useissa kuluttajalähtöisissä lopputuotteissa, kuten pakkauksissa.
upm-biokemikaalit-rakeet

Uusimmat uutiset

Burger King testaa uudelleenkäytettäviä biomukeja

Restel Oy kokeilee neljässä toimipisteessään uudelleenkäytettäviä juomamukeja, jotka on valmistettu biopohjaisesta ja kierrätettävästä Sulapac-materiaalista.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

"Olemme ylpeitä kuin kukot” – Orapac toivoo voittavansa Packnorth Award 2024:n

Suomalainen Oy Orapac AB on yksi yrityksistä, joka haluaa voittaa Packnorth Award 2024 -palkinnon. Kilpailutyö, jota he kutsuvat Greenboxiksi, on periaatteessa yksinkertainen: laatikko kannella. Se on kuitenkin valmistettu täysin kierrätetyistä kuiduista ja eristää lämpöä ja kylmää paremmin kuin EPS-pakkaus edellyttää. Otimme yhteyttä Orapacin toimitusjohtaja Fredric Tidströmiin ja varatoimitusjohtaja Torbjörn Nyholmiin saadaksemme lisätietoja.
Greenbox

Brittiläisten päivittäistavarakauppojen pakkauspomot haluavat luopua muovista, mutta se ei ole helppoa

Aquapak-pakkausyrityksen uuteen tutkimukseen otti osaa sata brittiläisen päivittäistavarakaupan pakkausvastaavaa. Heistä enemmistö (92 prosenttia) suunnittelee luopuvansa kokonaan muovin käytöstä kuluttajapakkauksissaan.
Aquapak

Muuttaako uusi nestekartonkipakkaus markkinat?

Pakkausalan lehdistöä kokoontui 15. toukokuuta Amsterdamiin ottamaan osaa täysin uuden pakkausratkaisun lanseeraukseen. Tilaisuuden järjesti Zotefoams, joka väittää olevansa ”gamechanger”. Pitäisikö suurten nestekartonkipakkausten valmistajien tuntea olonsa uhatuksi?
rezorce