Verkkokauppa on juurtumassa suomalaiseen yhteiskuntaan. Vuonna 2019 kuluttajat ostivat digitaalisesti jo 4,5 miljardin arvosta tavaraa. Vuonna 2020 jo yli puolet suomalaista ostaa kuukausittain verkosta.
Verkkokauppapakkauksen tehtävä on suojella tuotetta matkalla, jossa se kohtaa kymmeniä kontaktipisteitä – ravistusta, putoamista, törmäyksiä, puristumista ja iskuja. Siksi ei ole aivan yhdentekevää, millainen on pakkaus, johon tuote pakataan.
Paitsi että pakkauksen tulee suojata, sen tulee myös olla houkutteleva ja myyvä, koska pakkaus on usein ensimmäinen fyysinen kohtaaminen tuotebrändin ja kuluttajan välillä. Hyvä pakkauslaatikko kertoo brändimielikuvaa ja luo positiivisen ja vaikuttavan kokemuksen.
Onnistunut esimerkkitapaus
Yliopiston verkkoapteekin laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat esimerkiksi reseptilääkkeet sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita niin ihmisille kuin eläimille. Yliopistonverkkoapteekki.fi palvelee ympärivuorokautisesti, joten verkkoapteekkitilauksen voi tehdä juuri silloin kun se itselle parhaiten sopii.
Yliopiston verkkoapteekille on ollut selvää, että pakkaus paitsi suojelee ja turvaa tuotetta matkalla asiakkaalle, myös toimii apteekin viestintäkanavana kuluttajan kohdatessaan. Verkkoapteekin käytössä on pakkaus, jossa käytettävyys on huomioitu ja laatikko on helppo avata perforoinnin avulla.
Käytettävyyden lisäksi Yliopiston verkkoapteekki on panostanut pakkausten kykyyn toimia viestinviejinä niiden suojaavuuden lisäksi. Verkkoapteekin pakkauksen ulkopainatus noudattaa Yliopiston verkkoapteekki -brändin värimaailmaa ja mahdollisuus pakkauksen sisäpuolen painattamiseen on myös hyödynnetty.
– Verkkokauppapakkaus on loistava kanava brändille tulla nähdyksi, sillä pakkaus matkaa niin monen pisteen ja monien silmäparien läpi ennen kuin kohtaa loppukäyttäjän. Usein kuulee, että pakkaustarpeet ovat niin pieniä, ettei räätälöity painatus ole mahdollista. Meillä on kuitenkin tähän vastaus valmiina, sillä helposti suljettavia ja näppärästi avattavia, tuotetta suojaavia verkkokauppapakkauksia on saatavilla suoraan varastostamme – ja räätälöity omaa brändiä tukeva painatus, joka voi piiloutua myös pahvipakkauksen sisäpintaan ja sieltä vaikuttaa unboxing -kokemukseen, onnistuu pienempäänkin eräkokoon, kertoo DS Smith Suomen verkkokaupparatkaisujen asiakkuuspäällikkö Sebastian Lindberg.