Apteekkiostokset kätevästi ja turvallisesti kotiin

Teksti:Aino Laine
JULKAISTU: 2021-01-28
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Verkkokauppa on juurtumassa suomalaiseen yhteiskuntaan. Vuonna 2019 kuluttajat ostivat digitaalisesti jo 4,5 miljardin arvosta tavaraa. Vuonna 2020 jo yli puolet suomalaista ostaa kuukausittain verkosta.

Verkkokauppapakkauksen tehtävä on suojella tuotetta matkalla, jossa se kohtaa kymmeniä kontaktipisteitä – ravistusta, putoamista, törmäyksiä, puristumista ja iskuja. Siksi ei ole aivan yhdentekevää, millainen on pakkaus, johon tuote pakataan.

Paitsi että pakkauksen tulee suojata, sen tulee myös olla houkutteleva ja myyvä, koska pakkaus on usein ensimmäinen fyysinen kohtaaminen tuotebrändin ja kuluttajan välillä. Hyvä pakkauslaatikko kertoo brändimielikuvaa ja luo positiivisen ja vaikuttavan kokemuksen.

Kuva: DS Smith

Onnistunut esimerkkitapaus

Yliopiston verkkoapteekin laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat esimerkiksi reseptilääkkeet sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita niin ihmisille kuin eläimille. Yliopistonverkkoapteekki.fi palvelee ympärivuorokautisesti, joten verkkoapteekkitilauksen voi tehdä juuri silloin kun se itselle parhaiten sopii.

Yliopiston verkkoapteekille on ollut selvää, että pakkaus paitsi suojelee ja turvaa tuotetta matkalla asiakkaalle, myös toimii apteekin viestintäkanavana kuluttajan kohdatessaan. Verkkoapteekin käytössä on pakkaus, jossa käytettävyys on huomioitu ja laatikko on helppo avata perforoinnin avulla.

Käytettävyyden lisäksi Yliopiston verkkoapteekki on panostanut pakkausten kykyyn toimia viestinviejinä niiden suojaavuuden lisäksi. Verkkoapteekin pakkauksen ulkopainatus noudattaa Yliopiston verkkoapteekki -brändin värimaailmaa ja mahdollisuus pakkauksen sisäpuolen painattamiseen on myös hyödynnetty.

– Verkkokauppapakkaus on loistava kanava brändille tulla nähdyksi, sillä pakkaus matkaa niin monen pisteen ja monien silmäparien läpi ennen kuin kohtaa loppukäyttäjän. Usein kuulee, että pakkaustarpeet ovat niin pieniä, ettei räätälöity painatus ole mahdollista. Meillä on kuitenkin tähän vastaus valmiina, sillä helposti suljettavia ja näppärästi avattavia, tuotetta suojaavia verkkokauppapakkauksia on saatavilla suoraan varastostamme – ja räätälöity omaa brändiä tukeva painatus, joka voi piiloutua myös pahvipakkauksen sisäpintaan ja sieltä vaikuttaa unboxing -kokemukseen, onnistuu pienempäänkin eräkokoon, kertoo DS Smith Suomen verkkokaupparatkaisujen asiakkuuspäällikkö Sebastian Lindberg.

Uusimmat uutiset

Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Suomalainen Oy Orapac Ab osallistui Packnorth Award -kilpailuun myös viime vuonna. Nyt yritys ottaa osaa teollisuuspakkaukset-kategoriaan.
orapac_slipmaskin
Orapac kilpailee hiomakonepakkauksella Packnorth Award 2025 -palkinnosta

EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Brysselissä toimiva EUROPEN-järjestö on tehnyt interaktiivisen oppaan, joka auttaa yrityksiä täyttämään PPWR:n (Pakkaus- ja pakkausjäteasetus) vaatimukset ja luomaan yleissilmäyksen sääntöviidakkoon. Millainen vaikutus sillä on pakkauksen arvoketjuun?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
EUROPEN julkaisi interaktiivisen PPWR-oppaan

Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Joulukalenterit voivat näyttää monenlaisilta. Packnorth Award -kilpailuun on saapunut useita erilaisia versioita, joista uusin on DS Smith Packaging Swedeniltä. Yritys on valmistanut kalenterin RW Trading AB:lle, joka toimialaa ovat autonhoitotuotteet.
ds-smith
Autonhoitotarvikkeita täynnä oleva joulukalenteri kilpailee Packnorth Award 2025 -palkinnosta

Emballator rakentaa huippumodernin tehtaan Lempäälään

Emballator rakentaa uuden tehtaan Lempäälään parantaakseen palveluaan nykyisille ja uusille asiakkaille. Uusi tehdas on osa yhtiön strategiaa, jonka tavoitteena on laajentua ja tehostaa materiaalivirtoja. Tehdas rakennetaan yhteistyössä Meijou Oy:n kanssa, sen pinta-ala tulee olemaan 8 000 m² ja sen odotetaan valmistuvan syksyllä 2026.
emballatorx-1
Emballator rakentaa huippumodernin tehtaan Lempäälään

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904
Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi
Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO
R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko
DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat