Verkkokauppajätti Amazon on avannut sivustonsa Ruotsissa 28.10.2020. Isoa osaa amazon.se -sivuston tuotteista ei kuitenkaan toimiteta ainakaan vielä Suomeen. Tilausta Suomeen tehtäessä kyseisen tuotteen kohdalle ilmestyy teksti: Artikeln kan inte skickas till din valda leveransplats. Välj en annan leveransplats.
– Amazon.se:n avautuminen juuri Black Fridayn ja joulukaupan kynnyksellä kiristää verkkokauppamarkkinoiden kilpailutilannetta entisestään, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kommentoi tiedotteessa.
Usein maissa, joissa Amazonilla on oma markkina-alusta, suuri osa digiostoksista alkaa ohjautua Amazonin kautta, Kaupan Liiton mukaan. USA:ssa ja Saksassa yli puolet digiostoista tehdään Amazonin alustalla, Ranskassa ja Espanjassa lähes puolet. Amazonin tulon myötä alkaa usein aikaisempaa kovempi hintakilpailu. Asiakasdatansa ja tiheän jakelukeskusverkostonsa avulla se haastaa muut toimijat kilpailuun myös asiakaspalvelussa ja toimitusnopeudessa.
Amazon ei kuitenkaan ole pelkästään uhka, vaan myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita. Amazon on yleensä hyvin kiinnostunut saamaan paikallisia yrityksiä alustalleen, ja tässä on monen suomalaisen niche-erikoiskaupan mahdollisuus, todetaan Kaupan Liiton tiedotteessa.
– Amazon on huhujen mukaan houkutellut jo jonkin aikaa alustalle myös suomalaisia kuluttajabrändejä, myyjiä ja tavarantoimittajia. Se tarvitsee paikallisia yrityksiä ja alueelle leimallista väriä valikoimiinsa, Kurjenoja sanoo.
Suomalaiset huippubrändien – kuten Marimekon ja Iittalan – joitakin tuotteita on jo kauan ollut tilattavissa Amazonin kautta. Niiden hinnat eivät kuitenkaan vaikuta halvoilta verkkokauppajätin alustalta tilattuina. Esimerkiksi Iittalan kuuluisan Sarpaneva-padan saa muutaman kympin halvemmalla tilattua esimerkiksi kotimaisten Hobby Hallin tai Halpahallin verkkokauppojen kautta.
Nopeus ratkaisee
Toimitukset saman päivän aikana yleistyvät. Amazon on aloittanut Prime-asiakkailleen USA:ssa Amazon Day -palvelun, jossa asiakas saa itse valita toimituksen ajankohdan. Kurjenojan mukaan Amazon luo todellista kilpailua myös logistiikka-alalle Suomessa.
– Jotta Amazon voisi tehdä läpimurron Pohjoismaihin, sen pitää pystyä lunastamaan lupauksensa nopeasta toimitusajasta. Nopeat ja luotettavat toimitusajat ovat yksi tärkeimmistä syistä, miksi kuluttajat pitävät Amazonista.
Viime vuosina Amazon on panostanut erityisesti kaikkia verkkokauppoja koskevaan nk. viimeisen mailin ongelmaan. Kuluttajat haluavat tilaamansa tavarat entistä nopeammin, ja odotusarvo saman päivän kuljetuksia kohtaan kasvaa koko ajan myös Suomessa, Kaupan Liitosta todetaan.