Altian raportti tunnistaa viisi megatrendiä

Teksti:Johanna Nikunen
JULKAISTU: 2021-02-16
PÄIVITETTY: 2023-01-18


Miten hyperlokaalius, merkitykselliset hetket, terveyden optimointi, huoli maapallon ja ihmisten hyvinvoinnista, leikkisyys ja ennakoimattomuus näkyvät juomissa? Altian jo viidettä kertaa kokoama trendiraportti pureutuu megatrendeihin ja siihen, miten ne näkyvät vuoden 2021 juomatrendeissä.

Inhimillisyys ja rehellisyys on vahvistuva voima, jonka myötä ihmiset kääntyvät paikallisuuden ja hyperlokaalin puoleen. Hyperlokaalia on pienelle alueelle kuten vaikka omaan kaupunginosaan tai naapurustoon keskittyvä paikallisuus. Nyt halutaan tietää ihmisistä tuotteiden taustalla ja osoittaa solidaarisuutta lähimmille

Koronavuoden myötä merkityksellisyys ja henkilökohtaisuus ovat nousussa. Haussa on pieniä merkityksellisiä hetkiä, jotka tarjoavat henkilökohtaisia, omiin arvoihin sopivia elämyksiä.

Taistelu maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin puolesta on megatrendi, joka vaikuttaa kaikkeen. Vihreät arvot ovat nousussa ja kokonaisvaltaiset vastuulliset valinnat ovat saaneet vauhtia. Ympäristövaikutuksista on enemmän tietoa saatavilla, ja vastuullisuutta odotetaan kaikilta yrityksiltä. Terveystrendi taas muuttaa muotoaan: nyt terveydestä halutaan hyötyä itselle. Kyseessä on pitkälti tasapainon haku. Tuotteissa korostuu funktionaalisuus kuten tuttujen marjojen hyvää tekevä vaikutus.

Leikkisä nautinnollisuus on nouseva ilmiö, jonka mukaisia valintoja määrittävät hyväntuulisuus ja kepeys. Leikkisyys näkyy värikkyytenä ja leikittelevinä makuyhdistelminä. Trendiä ohjaavat nuoret ikäluokat, jotka katsovat myönteisesti tulevaisuuteen. Leikillisyyttä edustaa elämästä nautiskelu ilman alkoholia: juomattomuudesta rakentuu uteliaisuuden siivittämä kokeilu ja myönteinen kokemus.

Altian raportti tunnistaa nousevana ilmiönä myös ennakoimattomuuden, joka vaikuttaa kaikkeen käyttäytymiseemme. Osalle ihmisistä se on mieleen; on vapauttavaa, että tulevaisuutta voi miettiä lyhytjänteisemmin ja rennommin. Toisaalta mietityttää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Lopputuloksena inhimillisyys, rehellisyys ja paikallisuus nousevat, samoin nostalgia ja tuttuus, jotka näkyvät vahvasti makumaailmoissa.

Trendeissä nyt luonnollisuus, lähituotanto, maltillisuus, helppous ja funktionaalisuus

Megatrendit näkyvät tänä vuonna viitenä juomatrendinä, joista ensimmäinen on luonnollisuus ja keveys. Tämä trendi on terveysvetoinen ja toisaalta kokemuksellinen. Kepeät makuprofiilit voivat olla kirpeitäkin. Keveys on maailmanlaajuisesti alkoholialalla kiihtyvä trendi: monet kansainväliset toimijat tekevät väkevistä tuotemerkeistään ensi kertaa selkeästi kevyempiä versioita.

Kotimaisuuden ja lähituotannon suosio liittyy monen megatrendin alla näkyviin teemoihin kuten ihmisten esiinmarssiin ja solidaarisuuteen, mutta myös nostalgiaan, joka vastaa turvallisuudentunteeseen. Lähihankinnat herättävät enemmän luottamusta kuin kaukaa maailmalta tulevat tuotteet.

Juomavalintoja ohjaa nyt maltillisuus. Tässäkin taustalla vaikuttaa terveys, toisaalta erilaisten vaihtoehtojen testailu myönteisin mielin on osa leikkisää ja nautiskelevaa elämäntapaa.

Helppous on syvällä istuva kuluttajatrendi, ja se tulee esiin muun muassa käytännöllisten pakkausten vaatimuksena: pakkaus on helppo ottaa mukaan, kätevä avata, ei mene rikki, ja siinä lukee, miten tuotetta käytetään. Lisäksi pakkausten vastuullisuus on tärkeää, mutta sitä ei tavoitella käyttömukavuuden kustannuksella.

Hyvinvointitrendin kärkenä on funktionaalisuus. Maailmalla se näkyy muun muassa niin, että kun lanseerataan matala-alkoholisia tai alkoholittomia tuotteita, niissä on jotain lisättyä, terveellistä hyvää. Suomessa tämä näkyy vahvasti alkoholittomissa juomissa ja mehuissa.

Lähitulevaisuuden juomailmiöissä näkyy vastakohtaisuus. ”Helppoudesta ei haluta luopua, mutta toisaalta mauilta ja valmistusmenetelmiltä odotetaan koko ajan yhä enemmän. Valintoja tehdään hyvinvointia ajatellen, herkuttelun ja maltillisuuden välillä tasapainotellen. Muun muassa näitä vastakohtaisuuksia silmällä pitäen kehitämme tulevaisuuden juomaelämyksiä”, Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi toteaa.

 

Uusimmat uutiset

Muovikorkkeja löytyi rannalta aiempaa enemmän – onko kyseessä protesti EU-päätöstä vastaan?

Monia ovat ärsyttäneet pulloissa kiinni pysyvät muovikorkit, jotka tulivat niihin EU:n päätöksen myötä. Tarkoitus oli vähentää luonnon roskaamista. Pidä Ruotsi Siistinä -järjestön (Håll Sverige Rent) valtakunnallisessa roskamittauksessa näyttää kuitenkin siltä, että tulos on ollut päinvastainen.
Tethered_caps_survey_Sidel_01

Stora Enso vähentää johtajiaan ja keskittyy uusiutuviin pakkauksiin

Stora Enso suunnittelee kevyempää organisaatiorakennetta, jonka tavoitteena on vahvistaa keskittymistä uusiutuviin pakkauksiin. Uusi organisaatio poistaisi yhden johtamistason ja hajauttaisi tulosvastuun lähemmäs asiakkaita ja operatiivista toimintaa. Tämä edellyttää muutosneuvotteluja ja muita mahdollisia oikeustoimia kaikissa maissa, joita muutokset koskevat.
Pure_Fibre_0118 – Salad bowl with hand and herbal tray

Kotitalouksien muovijätteestä syntyi 3D-tulostuslankaa

Saksalaisissa kotitalouksissa muovijätettä syntyy kolme kertaa enemmän kuin 30 vuotta sitten. Suuri osa siitä koostuu pakkauksista. Saksalaiset tutkijat ovat nyt onnistuneet valmistamaan tästä muovista filamentteja 3D-tulostukseen.
Fraunhofer-1-1024x683x

Ruotsin metsäteollisuus haasteiden edessä

Korkeiden kustannusten ja alhaisen kysynnän yhdistelmä koettelee Ruotsin sahoja, sellu- ja paperintuottajia. Kauppasota luo epävarmuutta tulevaisuuden suhteen, ja vahvistuneesta kruunusta voi seurata lisäongelmia. Nämä seikat käyvät ilmi Skogsindustrierna-järjestön (Metsäteollisuus) tuoreimmasta markkinaraportista "Näin metsäteollisuudella menee" (Så går det för skogsindustrin).
skogen

Jatka lukemista

Dovelta uudelleentäytettävä deodoranttipakkaus

Dove on julkistanut ensimmäisen uudelleentäytettävän ja -käytettävän deodoranttinsa.
11272_pe_dove_canada2_888904

Arla ryhtyy vastaanottamaan maitoa uusilta maidontuottajilta

Fazerille viime vuosina maitoa Kaakkois-Suomessa ja Uudellamaalla tuottaneet maitotilat siirtyvät tuottamaan maitoa Arlan jalostettavaksi.
arla-uusi

R-kioski korvaa 10 miljoonaa kahvikupin kantta kuitukansilla  

R-kioski siirtyy käyttämään täysin kierrätettäviä, uusiutuvista ja sertifioiduista raaka-aineista valmistettuja muovittomia Huhtamäen kuitukansia noutokahvikuppien kansina.
vastuullinen_kahvi_rkioski_2023-VERKKO

DS Smith lahjoitti Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien keräysastiat

DS Smith on suunnitellut ja valmistanut Tampereen Ammattikorkeakoululle kertakäyttöisten kahvikuppien kierrätysastioita take away-pakkausten kierrätyksen edistämiseksi osana korkeakoulun koordinoimaa RUOKO-hanketta ja osana DS Smithin kestävän kehityksen strategian mukaisia toimia.
Ruoko