Miten hyperlokaalius, merkitykselliset hetket, terveyden optimointi, huoli maapallon ja ihmisten hyvinvoinnista, leikkisyys ja ennakoimattomuus näkyvät juomissa? Altian jo viidettä kertaa kokoama trendiraportti pureutuu megatrendeihin ja siihen, miten ne näkyvät vuoden 2021 juomatrendeissä.
Inhimillisyys ja rehellisyys on vahvistuva voima, jonka myötä ihmiset kääntyvät paikallisuuden ja hyperlokaalin puoleen. Hyperlokaalia on pienelle alueelle kuten vaikka omaan kaupunginosaan tai naapurustoon keskittyvä paikallisuus. Nyt halutaan tietää ihmisistä tuotteiden taustalla ja osoittaa solidaarisuutta lähimmille
Koronavuoden myötä merkityksellisyys ja henkilökohtaisuus ovat nousussa. Haussa on pieniä merkityksellisiä hetkiä, jotka tarjoavat henkilökohtaisia, omiin arvoihin sopivia elämyksiä.
Taistelu maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin puolesta on megatrendi, joka vaikuttaa kaikkeen. Vihreät arvot ovat nousussa ja kokonaisvaltaiset vastuulliset valinnat ovat saaneet vauhtia. Ympäristövaikutuksista on enemmän tietoa saatavilla, ja vastuullisuutta odotetaan kaikilta yrityksiltä. Terveystrendi taas muuttaa muotoaan: nyt terveydestä halutaan hyötyä itselle. Kyseessä on pitkälti tasapainon haku. Tuotteissa korostuu funktionaalisuus kuten tuttujen marjojen hyvää tekevä vaikutus.
Leikkisä nautinnollisuus on nouseva ilmiö, jonka mukaisia valintoja määrittävät hyväntuulisuus ja kepeys. Leikkisyys näkyy värikkyytenä ja leikittelevinä makuyhdistelminä. Trendiä ohjaavat nuoret ikäluokat, jotka katsovat myönteisesti tulevaisuuteen. Leikillisyyttä edustaa elämästä nautiskelu ilman alkoholia: juomattomuudesta rakentuu uteliaisuuden siivittämä kokeilu ja myönteinen kokemus.
Altian raportti tunnistaa nousevana ilmiönä myös ennakoimattomuuden, joka vaikuttaa kaikkeen käyttäytymiseemme. Osalle ihmisistä se on mieleen; on vapauttavaa, että tulevaisuutta voi miettiä lyhytjänteisemmin ja rennommin. Toisaalta mietityttää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Lopputuloksena inhimillisyys, rehellisyys ja paikallisuus nousevat, samoin nostalgia ja tuttuus, jotka näkyvät vahvasti makumaailmoissa.
Trendeissä nyt luonnollisuus, lähituotanto, maltillisuus, helppous ja funktionaalisuus
Megatrendit näkyvät tänä vuonna viitenä juomatrendinä, joista ensimmäinen on luonnollisuus ja keveys. Tämä trendi on terveysvetoinen ja toisaalta kokemuksellinen. Kepeät makuprofiilit voivat olla kirpeitäkin. Keveys on maailmanlaajuisesti alkoholialalla kiihtyvä trendi: monet kansainväliset toimijat tekevät väkevistä tuotemerkeistään ensi kertaa selkeästi kevyempiä versioita.
Kotimaisuuden ja lähituotannon suosio liittyy monen megatrendin alla näkyviin teemoihin kuten ihmisten esiinmarssiin ja solidaarisuuteen, mutta myös nostalgiaan, joka vastaa turvallisuudentunteeseen. Lähihankinnat herättävät enemmän luottamusta kuin kaukaa maailmalta tulevat tuotteet.
Juomavalintoja ohjaa nyt maltillisuus. Tässäkin taustalla vaikuttaa terveys, toisaalta erilaisten vaihtoehtojen testailu myönteisin mielin on osa leikkisää ja nautiskelevaa elämäntapaa.
Helppous on syvällä istuva kuluttajatrendi, ja se tulee esiin muun muassa käytännöllisten pakkausten vaatimuksena: pakkaus on helppo ottaa mukaan, kätevä avata, ei mene rikki, ja siinä lukee, miten tuotetta käytetään. Lisäksi pakkausten vastuullisuus on tärkeää, mutta sitä ei tavoitella käyttömukavuuden kustannuksella.
Hyvinvointitrendin kärkenä on funktionaalisuus. Maailmalla se näkyy muun muassa niin, että kun lanseerataan matala-alkoholisia tai alkoholittomia tuotteita, niissä on jotain lisättyä, terveellistä hyvää. Suomessa tämä näkyy vahvasti alkoholittomissa juomissa ja mehuissa.
Lähitulevaisuuden juomailmiöissä näkyy vastakohtaisuus. ”Helppoudesta ei haluta luopua, mutta toisaalta mauilta ja valmistusmenetelmiltä odotetaan koko ajan yhä enemmän. Valintoja tehdään hyvinvointia ajatellen, herkuttelun ja maltillisuuden välillä tasapainotellen. Muun muassa näitä vastakohtaisuuksia silmällä pitäen kehitämme tulevaisuuden juomaelämyksiä”, Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi toteaa.