Peter Ollén omistaa osan AGI Mediaa, johon myös Packnews-lehti kuuluu. Lisäksi hän on Ruotsin moderaattien kansanedustaja. Nyt hän jakaa muutamia ajatuksia tulevasta vuodesta.
Budjetin teko on aina haastavaa. Tänä vuonna tilanne on ehkä tavallista vaikeampi, kun pakkausalalla suunnitellaan ensi vuotta. Työntekijät odottavat selkeästi palkankorotuksia, vaikka odotettua talouden kohenemista ei vielä näy. Mikä hyötyä on pankkien ennusteista, jotka osoittavat, että Ruotsin talous kehittyy ensi vuonna Euroopassa parhaiten, kun monet yritykset kuitenkin kamppailevat selviytyäkseen arjesta?
On olemassa kuitenkin joitakin varmoja faktoja, joihin turvautua, kun muuten ei ole varma suunnasta. Laitteet, jotka tehostavat toimintaa ja vähentävät työvoiman tarvetta, osoittautuvat melkein aina kannattaviksi. Mikään ei myöskään viittaa siihen, että korot nousisivat, joten leasing-sopimukset voidaan todennäköisesti solmia melko hyvillä ehdoilla.
Yksikään ennustaja ei usko negatiiviseen kasvuun tulevana vuonna. Näin ollen voidaan olla suhteellisen varmoja siitä, etteivät volyymit pienene, kunhan on investoitu tuotteisiin, joilla on kysyntää.
Saksalaiset aiheuttivat kaaoksen päättäessään lopettaa ydinvoiman ja korvata sen venäläisellä kaasulla. Ruotsissa pahensimme tilannetta sulkemalla useita täysin toimivia ydinvoimaloita, vaikka olemme ainoa Euroopan maa, jolla on valmis suunnitelma käytetyn polttoaineen loppusijoittamiseksi.
Tämän kaaoksen suuri voittaja on Norja. Sen talous ei ole koskaan voinut yhtä hyvin kuin nyt. Tämä johtuu kuitenkin täysin kalastus- ja energiasektorista, joten norjalaiset etikettipainot ja valmistajat kohtaavat suunnilleen samoja ongelmia kuin ruotsalaiset. Kuitenkin, kuten mekin, he hyötyvät heikosta valuutasta, joten kansainvälisten konsernien ei ole helppoa vallata markkinoita.
Mihin alamme palkat asettuvat, selviää kevään aikana. Julkisella sektorilla budjetoidaan hieman alle neljän prosentin korotuksia. Teollisuudessa keskiarvo saattaa olla muutaman kymmenyksen korkeampi. Inflaation ollessa jälleen alle kaksi prosenttia, on mahdollista parantaa nettotuloa huomattavasti, vaikka palkankorotukset olisivatkin suhteellisen pieniä.
Hyvä uutinen on, että alamme sijoittuu talouden alkupäähän. Kun nousukausi alkaa, halu ostaa hieman hienompia ja ylellisemmin pakattuja tuotteita kasvaa. Kun kuluttajat lopulta uskovat, että pienemmät korot ja suurempi ostovoima pysyvät, se näkyy meidän tilauskirjoissamme.
Onnea matkaan.
Tukholmassa 14. marraskuuta 2024
Peter Ollén