Esbjörn Olofsson: Pienet ja keskisuuret yritykset ovat avain kestävään muutokseen

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-09-05
PÄIVITETTY: 2025-09-10

Esbjörn Olofssonilla on pitkä kokemus pakkaus- ja elintarviketeollisuudesta.

 

Lähes kolmen vuosikymmenen ura pakkaus- ja elintarvikealalla on antanut Esbjörn Olofssonille ainutlaatuisen ymmärryksen siitä, miten kestävän kehityksen strategioita voidaan toteuttaa käytännössä. Hän työskentelee Amesol AB:llä ja tukee pieniä ja keskisuuria yrityksiä aina ensimmäisistä askelista toimivaan suunnitelmaan saakka. Kysyimme Olofssonilta muutaman kysymyksen aiheesta.

Miksi juuri pienet ja keskisuuret yritykset ovat niin tärkeitä muutoksessa?

– Niissä on usein eniten voimaa innovoida. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä päätöksentekoprosessi on lyhyempi ja ne voivat toimia nopeammin kuin suuret konsernit. Samalla ne kuitenkin saattavat tuntea eniten painetta uusista lakivaatimuksista ja asiakkaiden odotuksista. Siksi haluan tarjota työkaluja, joiden avulla ei vain noudateta sääntöjä, vaan myös vahvistetaan liiketoimintaan kestävyyden avulla.

Minkälaisia haasteita kohtaat useimmiten yritysten kanssa työskennellessäsi?

– Monet haluavat toimia oikein, mutta eivät tiedä mistä aloittaa. Se voi koskea kaikkea materiaalivalinnoista EU-asetusten tulkintaan. Toiset juuttuvat ajatukseen, että kestävyystyö on kallista ja vaikeaa. Oma tehtäväni on pilkkoa monimutkaiset kysymykset hallittaviksi ja osoittaa, että jokaisella askeleella – pienellä tai suurella – on merkitystä.

Miten konkreettisesti tuet yrityksiä?

– Aloitan aina tutustumalla toimintaan – nykytilaan, tuotteisiin, koneisiin, lainsäädäntöön ja markkinaan. Sen jälkeen laadimme yhdessä realistisen strategian. Se voi tarkoittaa materiaalin vaihtoa, uuden toimittajan löytämistä tai koko pakkausketjun tarkastelua. Mutta en koskaan jätä yritystä vain hienojen sanojen varaan – mukaan pitää aina jäädä konkreettisia toimenpiteitä, joita voi toteuttaa heti seuraavana päivänä.

Järjestät myös koulutuksia. Millaisia ne ovat?

– Koulutukset ovat käytännönläheisiä ja suunnattuja pk-yrityksille. Kahden päivän aikana osallistujat saavat sekä katsauksen lainsäädäntöön että mahdollisuuden työstää tapausesimerkkejä, jotka muistuttavat heidän omaa todellisuuttaan. He saavat mukaansa valmiita malleja, toimintasuunnitelman ja ennen kaikkea inspiraatiota uskaltaa ottaa seuraava askel. Minulle on tärkeää, ettei koulutuksesta lähdetä pois entistä useampien kysymysten kanssa – vaan tunteella, että “tämähän onnistuu meiltä.”

– Monet yritykset todella haluavat tehdä oikein, mutta eivät tiedä, mistä aloittaa. Siksi tehtäväni on pilkkoa monimutkaiset asiat hallittaviksi ja näyttää, että ratkaisut löytyvät aina – vaikka ne vaikuttaisivat olevan kaukaisia, hän sanoo.

Mikä motivoi sinua henkilökohtaisesti tässä työssä?

– Haluan tehdä kestävyydestä saavutettavaa. Sen ei pitäisi olla vain suurimpien yritysten etuoikeus tai niiden, joilla on kokonaisia osastoja asiantuntijoita. Myös pienempi valmistaja tai tukkuri voi rakentaa vahvan kestävän kehityksen strategian – juuri tässä haluan auttaa heitä.

Jos voisit antaa yhden neuvon pienyrityksille, jotka haluavat päästä alkuun – mikä se olisi?

– Älkää odottako täydellistä ratkaisua. Aloittakaa siitä, missä olette nyt. Se voi olla niinkin yksinkertaista kuin hävikin analysointi, pakkauksen vaihtaminen tai sen kirjaaminen ylös, mitä jo teette. Pienet askeleet tuovat mukanaan oppimista ja menestystä – ja minä olen mukana matkalla varmistamassa että asiat hoituvat.

Uusimmat uutiset

Kiihtyvä joustopakkausboomi sai Walkin hankkimaan uuden painokoneen

Walki Westpak on tehnyt merkittävän investoinnin, jotta se pystyy vastaamaan kierrätettävien joustopakkausten kasvavaan kysyntään. Yhtiö hankki uuden painokoneen, rakensi jälkikäsittelyhallin ja laajensi tuotantokapasiteettiaan.
Walki Westpak printing machine
Kiihtyvä joustopakkausboomi sai Walkin hankkimaan uuden painokoneen

Israelilainen rahasto ostaa konkurssikypsän Landa Digital Printingin

Tuomioistuin on hyväksynyt, että israelilainen FIMI-rahasto saa ostaa Landa Digital Printingin 80 miljoonalla dollarilla. Rahasto ottaa haltuunsa 100 prosenttia yhtiön osakkeista ja turvaa suurimman osan työpaikoista.
Landax
Israelilainen rahasto ostaa konkurssikypsän Landa Digital Printingin

Nyt kuitu syrjäyttää muovin myös musiikkimaailmassa!

Näyttää siltä, että kuitupohjaiset pakkaukset jyräävät muovipakkaukset kaikkialla. Nyt se tapahtuu jopa musiikkialalla salaperäisen Kartongerna-yhtyeen (suom. Pahvilaatikot) myötä.
Kartongbandet
Nyt kuitu syrjäyttää muovin myös musiikkimaailmassa!

Digitaalisesti painetut pakkaukset lisääntyvät

Smithersin uusi raportti The Future of Digital Print for Packaging to 2030 osoittaa, että pakkausten digitaalipainatus kasvaa nopeasti. Etiketti- ja pakkausmarkkinoiden osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 4,1 prosentista 5,8 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, samalla kun markkina-arvo kasvaa 22 miljardista lähes 37 miljardiin dollariin.
canon_drupa_01xx
Digitaalisesti painetut pakkaukset lisääntyvät

Jatka lukemista

Kiihtyvä joustopakkausboomi sai Walkin hankkimaan uuden painokoneen

Walki Westpak on tehnyt merkittävän investoinnin, jotta se pystyy vastaamaan kierrätettävien joustopakkausten kasvavaan kysyntään. Yhtiö hankki uuden painokoneen, rakensi jälkikäsittelyhallin ja laajensi tuotantokapasiteettiaan.
Walki Westpak printing machine
Kiihtyvä joustopakkausboomi sai Walkin hankkimaan uuden painokoneen

Israelilainen rahasto ostaa konkurssikypsän Landa Digital Printingin

Tuomioistuin on hyväksynyt, että israelilainen FIMI-rahasto saa ostaa Landa Digital Printingin 80 miljoonalla dollarilla. Rahasto ottaa haltuunsa 100 prosenttia yhtiön osakkeista ja turvaa suurimman osan työpaikoista.
Landax
Israelilainen rahasto ostaa konkurssikypsän Landa Digital Printingin

Nyt kuitu syrjäyttää muovin myös musiikkimaailmassa!

Näyttää siltä, että kuitupohjaiset pakkaukset jyräävät muovipakkaukset kaikkialla. Nyt se tapahtuu jopa musiikkialalla salaperäisen Kartongerna-yhtyeen (suom. Pahvilaatikot) myötä.
Kartongbandet
Nyt kuitu syrjäyttää muovin myös musiikkimaailmassa!

Digitaalisesti painetut pakkaukset lisääntyvät

Smithersin uusi raportti The Future of Digital Print for Packaging to 2030 osoittaa, että pakkausten digitaalipainatus kasvaa nopeasti. Etiketti- ja pakkausmarkkinoiden osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 4,1 prosentista 5,8 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, samalla kun markkina-arvo kasvaa 22 miljardista lähes 37 miljardiin dollariin.
canon_drupa_01xx
Digitaalisesti painetut pakkaukset lisääntyvät