Tekoäly auttaa maun ja pakkauksen suunnittelussa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-08-29
PÄIVITETTY: 2023-09-13

Syyskuussa suomen kauppoihin tulevan Coca-Cola Zero Sugar 3000 -juoman maku ja pakkaus on kehitetty ihmisen ja tekoälyn yhteistyöllä. Juoman maun kehittämisessä on käytetty apuna kansainvälisen kuluttajakyselyn vastauksia. Coca Cola Finlandin tiedotteen mukaan Creations-juomat eivät maistu perinteisen Coca-Colan tavoin selkeästi yhdelle, vahvalle ja tunnistettavalle aromille, vaan niiden maku on moniulotteinen ja jokainen kokee sen oman makuaistinsa kautta yksilöllisesti.

Coca-Cola 3000 -juomaa saa Suomessa 250 ml tölkissä. Creations-tölkin ilme poikkeaa perinteisestä Coca Colasta ja siihen vaikuttaa kulloinenkin makuteema. Uuden 3000:n tölkki ilmentää Coca Colan tiedotteen mukaan ”futuristista ja optimistista tunnelmaa.”

Coca-Cola Creations -logo muodostuu poreilevista kuplista. Myös pakkauksen suunnittelussa on hyödynnetty tekoälyä. Sen avulla nestettä on kuvattu graafisten muoto- ja värimuutosten keinoin muuttuvassa ja kehittyvässä tilassa, yhtiö kertoo.

Lisäksi tölkissä olevan QR-koodin kautta pääsee Creations Hubiin, jossa on mahdollista käyttää räätälöityjä AI-linssejä ja ”katsoa niiden läpi tulevaisuuteen”, kuten yhtiö kuvailee.

Coca-Cola 3000 on jatkoa aiemmin kansainvälisesti julkaistuille Creations -juomille, joita olivat mm. Rosalian kanssa toteutettu Movement, avaruuden makuinen Coca-Cola Starlight, DJ Marshmellon kanssa toteutettu erikoisjuoma Coca-Cola Byte, unelmien makuinen Coca-Cola Dreamworld, and Coca-Cola Soul Blast.

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit