Unilever on kehittänyt OMO EcoActive -tuotteen, jonka pesuaine sisältää enemmän kasvisperäisiä ainesosia ja pakkauksesta on 25 % kierrätysmuovia.
Uusi tuote on lanseerattu ensimmäisenä Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Pullot on valmistettu 25-prosenttisesti Australiasta peräisin olevasta kierrätetystä muovista. Tavoitteena on lisätä australialaisen muovijätteen kysyntää.
Pesuaineen koostumus sisältää 70 % kasviperäisiä ainesosia.
Unileverin mukaan OMO EcoActive -tuotteen ensimmäisen vuoden ennustetun myynnin perusteella tuote säästää pääsemästä ympäristöön 7 miljoonaa tonnia kerta-annosmuovipusseja. Määrä kasvaa jopa 21 miljoonaan tonniin seuraavien kolmen vuoden aikana.
”Tutkimuksemme osoitti, että 70 % kuluttajista Australiassa ja Uudessa-Seelannissa halusi pyykinpesuaineita, jotka ovat ympäristöystävällisempiä, joten työskentelimme kierrätysmuovipakkausten saamiseksi markkinoille mahdollisimman pian,” sanoo OMO Australian ja Uuden-Seelannin Brand Lead Lynsey Forrest.
”Aiomme lisätä OMO EcoActive-pakkauksissa käytetyn kierrätysmuovin määrää 25 %:sta vähintään 50 %:iin, ja tutkimme kierrätysmuovin lisäämistä useisiin tuotteisiin myös pyykinpesuaineidemme tuotesalkussa tulevaisuudessa,” Lynsey lisää.
Tammikuussa 2017 Unilever sitoutui siihen, että 100 % muovipakkauksista suunnitellaan siten, että ne ovat täysin uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia vuoteen 2025 mennessä. Samalla yritys sitoutui lisäämään pakkauksissa kierrätetyn muovin pitoisuutta vähintään 25 %:iin vuoteen 2025 mennessä.