
Orkla Foods päätti olla peittelemättä tuotannon töppäystä ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
Orklan kansitoimittaja valmisti lähes kaksi miljoonaa kantta konsernin ruotsalaisille kurkkutuotteille. Niissä piti lukea ruotsiksi ”lätt att öppna”, mutta painovirheen vuoksi teksti kuuluikin suomeksi ”helppo avata”.
Sen sijaan että täysin toimivat kannet olisi heitetty pois, Orkla näki tilanteessa mahdollisuuden suomalaisen KAJs-yhtyeen Eurovision-osallistumisen myötä. Se päätti käyttää kannet sellaisinaan. Näin säästettiin resursseja, luontoa ja kustannuksia, koska kansia ei tarvinnut hävittää.
Orkla toteaa näkevänsä tämän konkreettisena esimerkkinä siitä, miten kestävät päätökset voidaan tehdä nopeasti, vaikka ne eivät olisi osa alkuperäistä suunnitelmaa.
Ja kukapa tietää – ehkä ruotsalaiset voileipäkurkkujen ystävät oppivat nyt pari sanaa suomea vanhan ”ei saa peittää” -fraasin lisäksi.