Suomalaiset verkkokaupat tempaisevat pakkausroskaa vastaan. Perjantaina 22.4. kaupoista tilatut tuotteet toimitetaan RePackin kierrätettävissä pakkauksissa.
Kampanjan avulla verkkokaupat haluavat selvittää, kuinka moni heidän asiakkaistaan palauttaa pakkaukset uudelleenkäyttöön, ja kuinka paljon pakkausroska vähenee. Mukana kampanjassa ovat verkkokaupat Varusteleka, Scandinavian Outdoor Store, Makia, Arela, Ozbaby, Globe Hope, gTie, Pure Waste, Ecosto, Apteekkishop ja Frenn.
Kampanja on osa kansainvälistä Äiti Maan Päivää, johon osallistuu yli miljardi ihmistä ympäri maapallon. Verkkokauppoja huolestuttaa se, että muutama viikko sitten julkaistun Ellen Macarthur säätiön tutkimuksen mukaan pakkausroskan määrä maailman valtamerissä ylittää kalojen määrän vuonna 2050.
Roskattomat ja palautettavat pakkaukset verkkokaupoille toimittaa suomalainen RePack. Yhtiön kehittämät toimituspakkaukset ovat litistyviä ja ne on helppo palauttaa lähimpään postilaatikkoon. Palautusta vastaan käyttäjä saa lahjakortin, jonka voi lunastaa missä tahansa RePackia käyttävässä verkkokaupassa. Itse pakkaus toimitetaan uudelleenkäytettäväksi. RePackit on suunniteltu kestämään vähintään 20 käyttökertaa.