Vilkas Groupin tuore verkkokauppaindeksi kertoo pudotuksesta verkkokaupassa. Vilkas Group on kotimainen verkkokauppatoimittaja, joka on rakentanut järjestelmän verkkokauppojen myynnin reaaliaikaiseen seurantaan. 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva Verkkokauppaindeksi kertoo 39 prosentin pudotuksesta tähän asti nousujohteisessa verkkokaupassa. Korkeat korot ja inflaatio on vienyt ostovoiman, arvioi indeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Vaikka vuoden kolmas kvartaali oli paha, voi juuri alkanut neljäs tuoda muutoksen, todetaan Vilkas Groupin tiedotteessa. Reaalinen ostovoima on jo kääntynyt lievään kasvuun ja talous laajemminkin lupailee nousua.
– Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea. Verkkokaupan tilausmäärien jyrkkä pudotus on laantunut nyt vain 5 prosenttiin eli murto-osaan euromääräisestä pudotuksesta. Ostamisen aktiivisuus putosi siis paljon vähemmän kuin käytetyn rahan määrä, analysoi Korkiakoski Verkkokauppaindeksin tarjoamaa dataa.
Korkiakoski ennakoi, että tiukassakin tilanteessa joulukauppaan satsataan. – Jouluun on nytkin säästelty ehkä enemmän ostovoimaa, niin hyvinkin seuraavaksi voi olla vuorossa tästä pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua, arvioi Korkiakoski.
Myös tekoälyn uskotaan vilkastuttavan verkkokaupan kasvua.