Tuore LOHAS-kysely kertoo vastuullisuuden merkityksen vähentyneen kuluttajien valintapäätöksissä. Kiinnostus pakkausten vastuullisuuteen ja kierrättämiseen on sen sijaan säilynyt lähes entisellään.
Loppukeväästä toteutetun LOHAS 2023 -tutkimuksen mukaan vastuullisuutta päivittäisissä kulutusvalinnoissaan painottavien LOHAS-kuluttajien osuus suomalaisista on pudonnut kymmenen vuoden takaiselle tasolle. Edelleen selkeä enemmistö suomalaisista haluaisi lisää tietoa siitä, millainen pakkaus olisi sekä ympäristön että tuotteen säilyvyyden kannalta paras valinta. Muovinkierrätyksen yleistyessä myös muiden pakkausjakeiden lajittelu- ja kierrätysaktiivisuus on pysynyt entisellään.
Viime toukokuussa toteutetun LOHAS2023 -kyselyn perusteella vastuullisuutta ja terveyttä edistäviä tuotteita suosivien LOHAS-kuluttajien osuus suomalaisista on vähentynyt vuodesta 2020. Kun vuonna 2020 jopa 45 prosenttia suomalaisista lukeutui LOHAS heavy ja medium -kuluttajiin, viime keväänä heitä oli enää kolmannes (Kuva 1). Sen sijaan vastuullisuudesta kiinnostuneiden LOHAS light -kuluttajien määrä kasvoi merkittävästi. Kiinnostus vastuullisuuteen ei ole siten täysin kadonnut, vaikka sen merkitys valintakriteerinä on menettänyt merkitystään.
Kuva 1. LOHAS-kuluttajaryhmät Suomessa 2011-2023 (N=1000-1967)
Heavy- ja medium-kuluttajat suosivat jokapäiväisissä kulutusvalinnoissaan vastuullisia tuotteita ja palveluja. Kuvassa 2 on vertailtu LOHAS heavy- ja medium-ryhmien kulutuskäyttäytymistä suhteessa Suomen koko väestöön. Kuviosta näkyy, että etenkin LOHAS heavy -ryhmä suosii vastuullisuutta edistäviä tuotteita kulutusvalinnoissaan. Samoin kuviosta käy ilmi vastuullisuuden merkityksen vähentyminen suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä viime vuosina, mikä johtunee Korona-ajan ja korkean inflaation vaikutuksesta, millä on ollut vaikutusta monen suomalaisen talouteen. Kuviossa vertailuvuotena toimiva edellinen kysely toteutettiin helmikuussa 2020, juuri ennen koronapandemian alkua.
Kuva 2. Vastuullisen käyttäytymisen ja tuotteiden suosiminen LOHAS-heavy- ja medium-ryhmissä suhteessa koko väestöön (kuvaa minua tai toimintaani hyvin tai erittäin hyvin, %) 2023 (2020), N=1000.
Teksti ja kaaviot: Virpi Korhonen
Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä