Vastuullisuuden merkitys vähenee, kun rahaa ei ole

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-11-13
PÄIVITETTY: 2023-11-22

Tuore LOHAS-kysely kertoo vastuullisuuden merkityksen vähentyneen kuluttajien valintapäätöksissä. Kiinnostus pakkausten vastuullisuuteen ja kierrättämiseen on sen sijaan säilynyt lähes entisellään.

Loppukeväästä toteutetun LOHAS 2023 -tutkimuksen mukaan vastuullisuutta päivittäisissä kulutusvalinnoissaan painottavien LOHAS-kuluttajien osuus suomalaisista on pudonnut kymmenen vuoden takaiselle tasolle. Edelleen selkeä enemmistö suomalaisista haluaisi lisää tietoa siitä, millainen pakkaus olisi sekä ympäristön että tuotteen säilyvyyden kannalta paras valinta. Muovinkierrätyksen yleistyessä myös muiden pakkausjakeiden lajittelu- ja kierrätysaktiivisuus on pysynyt entisellään.

Viime toukokuussa toteutetun LOHAS2023 -kyselyn perusteella vastuullisuutta ja terveyttä edistäviä tuotteita suosivien LOHAS-kuluttajien osuus suomalaisista on vähentynyt vuodesta 2020. Kun vuonna 2020 jopa 45 prosenttia suomalaisista lukeutui LOHAS heavy ja medium -kuluttajiin, viime keväänä heitä oli enää kolmannes (Kuva 1). Sen sijaan vastuullisuudesta kiinnostuneiden LOHAS light -kuluttajien määrä kasvoi merkittävästi. Kiinnostus vastuullisuuteen ei ole siten täysin kadonnut, vaikka sen merkitys valintakriteerinä on menettänyt merkitystään.

Kuva 1. LOHAS-kuluttajaryhmät Suomessa 2011-2023 (N=1000-1967)

Heavy- ja medium-kuluttajat suosivat jokapäiväisissä kulutusvalinnoissaan vastuullisia tuotteita ja palveluja. Kuvassa 2 on vertailtu LOHAS heavy- ja medium-ryhmien kulutuskäyttäytymistä suhteessa Suomen koko väestöön. Kuviosta näkyy, että etenkin LOHAS heavy -ryhmä suosii vastuullisuutta edistäviä tuotteita kulutusvalinnoissaan. Samoin kuviosta käy ilmi vastuullisuuden merkityksen vähentyminen suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä viime vuosina, mikä johtunee Korona-ajan ja korkean inflaation vaikutuksesta, millä on ollut vaikutusta monen suomalaisen talouteen. Kuviossa vertailuvuotena toimiva edellinen kysely toteutettiin helmikuussa 2020, juuri ennen koronapandemian alkua.

Kuva 2. Vastuullisen käyttäytymisen ja tuotteiden suosiminen LOHAS-heavy- ja medium-ryhmissä suhteessa koko väestöön (kuvaa minua tai toimintaani hyvin tai erittäin hyvin, %) 2023 (2020), N=1000.

Teksti ja kaaviot: Virpi Korhonen

Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit