UPM sponsoroi Pentawardsia korostaakseen kestävää muotoilua

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2024-05-03
PÄIVITETTY: 2024-05-15
Pentawardsin gaala järjestetään Lontoossa 25. lokakuuta 2024. Kuva Pentawards.

UPM laajentaa yhteistyötään kansainvälisen pakkaussuunnitteluyhteisön Pentawardsin kanssa ja ryhtyi sen yhdeksi pääsponsoreista.

Vuonna 2024 UPM tukee Pentawards-kilpailun Sustainable Design -kategoriaa. Yhteistyön tarkoituksena on korostaa suunnittelijoiden roolia vastuullisempien ja kestävämpien pakkausten muotoilussa. He kehittävät pakkauksia, jotka ovat paitsi visuaalisesti houkuttelevia ja toimivia myös ympäristövastuullisia.

— Pentawards kunnioittaa muotoilun huippuosaamista, kannustaa luovuuteen ja yhdistää alan ammattilaisia maailmanlaajuisessa pakkaussuunnitteluyhteisössä. Pakkaustoimiala kohtaa uusia haasteita, mutta kannustamme jäseniämme ja kumppaneitamme suhtautumaan niihin mahdollisuuksina. Kestävä kehitys on nyt ja tulevaisuudessa keskeinen painopistealue pakkaussuunnittelussa ja yhteistyössä UPM:n kanssa tuemme yhteisöämme siihen liittyvissä aiheissa, sanoo Pentawardsin johtaja Adam Ryan.

UPM:lle kumppanuus Pentawardsin kanssa on tilaisuus korostaa kestävän muotoilun merkitystä pakkausten arvoketjussa ja osoittaa, miten yrityksen kierrätettävät materiaalit vaikuttavat pakkausratkaisuihin.

— Pakkaussuunnittelijoilla on mahdollisuus parantaa tuotteiden vastuullisuutta. Kestävä pakkaussuunnittelu voi olla inspiroivaa, mutta myös vaativaa muuttuvien säädösten sekä kuluttajien ja brändien aiheuttaman paineen vuoksi, sanoo UPM:n brändijohtaja Kristiina Jaaranen.

Ellen McArthur Foundationin tutkimuksen (Upstream Innovation: A guide to packaging solutions (2020)) mukaan pakkausten uudelleenajattelu tarkoittaa innovatiivista pakkaussuunnittelua, jossa pakkauksen ominaisuudet säilyvät ennallaan, mutta jätteen määrää vähennetään tai sitä ei synny ollenkaan. Tämä on mahdollista esimerkiksi siirtymällä kierrätettäviin pakkauksiin tai käyttämällä täysin erityyppistä materiaalia. Pakkaussuunnittelijat yhdistävät luovat taitonsa ympäristönäkökohtiin, käyttäjien tarpeisiin ja bränditavoitteisiin.

— Tuemme yhdessä Pentawardsin kanssa suunnittelijoita luomaan uusiutuvia pakkauksia, Jaaranen toteaa.

UPM ja Pentawards tutkivat myös muita mahdollisuuksia tukea pakkausmuotoilijoita kestävällä tiellä tulevina vuosina.

Monia vaihtoehtoja

UPM:llä on laaja valikoima turvallisia ja uusiutuvia vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille. Sen materiaalit auttavat suunnittelijoita ja brändejä vähentämään hiilijalanjälkeään ja parantamaan pakkaustensa kierrätettävyyttä.

UPM Raflatac on maailman johtavia tarralaminaatin valmistajia. Se toimittaa paperi- ja filmilaminaattia informaatio- ja tuote-etiketöintiin. Etikettien avulla pakkaukset erottuvat hyllyiltä.

UPM Biochemicalsin UPM BioPura™ on markkinoiden ensimmäinen uusiutuva drop-in-ratkaisu, joka korvaa fossiilipohjaisen MEG:n ja jota voidaan käyttää PET:n, polyestereiden ja jäähdytysnesteiden tuotannossa.

UPM Biofuels tarjoaa puupohjaista innovatiivista muovin raaka-ainetta, UPM BioVerno™-naftaa, joka vähentää tuotteiden hiilijalanjälkeä ja tukee kiertotaloutta.

UPM Specialty Papersin pakkauspaperit ovat kierrätettävissä nykyisissä kuituvirroissa ja ne on valmistettu vastuullisesti hankituista kuiduista. Monipuoliset paperit on helppo muuntaa lukuisiin loppukäyttöihin.

— Pakkausmateriaalit ovat yksi liiketoimintamme keihäänkärjistä. Arvostamme kokonaisvaltaisia kumppanuuksia ja yhteiskehitysprojekteja brändien ja suunnittelijoiden kanssa, Jaaranen sanoo.

 

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x