UPM ja Sappi aikovat yhdistää graafisen paperin tuotantonsa yhteisyritykseksi

Teksti:Sari Jarvinen
JULKAISTU: 2025-12-05
PÄIVITETTY: 2025-12-05
Sappi Limitedin toimitusjohtaja Steve Binnie (vas.) ja UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo aikovat yhdistää voimansa.

 

Sappi Limited ja UPM-Kymmene Oyj ovat allekirjoittaneet ei-sitovan aiesopimuksen listaamattoman yhteisyrityksen perustamiseksi graafisen paperin alalle. Se yhdistäisi Sappin graafisen paperin liiketoiminnan Euroopassa ja UPM Communication Papersin liiketoiminnan Euroopassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Osapuolet aikovat allekirjoittaa lopulliset sopimukset vuoden 2026 ensimmäisen puoliskon aikana ja odottavat kaupan toteutuvan ensi vuoden loppuun mennessä, kun kaikki ennakkoehdot on täytetty. Kauppa kuitenkin edellyttää useiden sääntely- ja muiden ehtojen täyttymistä kuten osakkeenomistajien hyväksynnän.

Sappi Limitedin toimitusjohtaja Steve Binnie ja UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo kommentoivat aiesopimusta seuraavasti: ”Ehdotettu yhteisyritys on ratkaiseva vastaus rakenteellisiin muutoksiin Euroopan graafisessa paperiteollisuudessa, ja se tarjoaa keinon vahvistaa alan kestävyyttä ja tarjota asiakkaille pitkäaikaista sitoutumista ja toimitusvarmuutta.”

— Sappi on erittäin innoissaan mahdollisuuksista, joita tämä yhteisyritys, jos se hyväksytään, tuo mukanaan. Olemme etsineet ratkaisua, jolla voimme varmistaa pitkän aikavälin kannattavan tulevaisuuden Euroopan liiketoiminnallemme. Tämä innovatiivinen kumppanuus UPM:n kanssa luo keskittyneen liiketoiminnan, joka yhdistää parhaat resurssit ja ihmiset vahvan tulevaisuuden luomiseksi, joka voi taata asiakkaillemme jatkuvan tuen ja varmistaa myös Euroopan tuotantopohjan suojelun, Binnie sanoi ja jatkoi:

— Ehdotettu yhteisyritys tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden luoda arvoa osakkeenomistajillemme. Kauppa toteuttaa Sappin Thrive-strategiaa, jonka tavoitteena on vähentää suoraa altistumistamme graafisen paperin segmentille ja mahdollistaa portfolion uudelleenpositioinnin kohti kasvavampia ja korkeamman arvon segmenttejä. Sappin suora myyntivolyymi graafisen paperin segmentissä laskee alle 20 prosenttiin kaupan toteutumisen jälkeen, ja 50 prosentin osuutemme yhteisyrityksessä odotetaan tuottavan enemmän arvoa kuin Sappin graafisen paperin liiketoiminta yksinään.

— Kauppa mahdollistaa Sappille velan vähentämisen keskipitkällä aikavälillä, ja tulevaisuudessa yhteisyrityksen osingot pienentävät velkaa entisestään, Binnie totesi.

Yhteistyö on vastaus paperin kysynnän laskuun

Yhteisyrityksen perustaminen tapahtuu graafisen paperin markkinoiden kysynnän jatkuvan rakenteellisen laskun sekä ylikapasiteetin ja alhaisen käyttöasteen vallitessa. Tämä markkinan merkittävä heikkeneminen johtuu useista tekijöistä, kuten rakenteellisesta siirtymisestä digitaaliseen mediaan, painetun mainonnan tulojen laskusta, sanomalehtien ja aikakauslehtien levikkien laskusta sekä sähköisen median ja prosessien nopeasta yleistymisestä.

Tätä heikkenemistä ovat vielä pahentaneet kustannusten (erityisesti energian) nousu Euroopassa. Viimeaikaiset kauppapoliittiset jännitteet ja tullit ovat edelleen häirinneet kauppavirtoja, mikä on johtanut Aasian viennin kasvuun Euroopan unioniin (EU).

— Jotta voimme pysyä kilpailukykyisinä ja kestävänä pitkällä aikavälillä, konsolidointi on tarpeen. Konsolidaatio vahvistaa ja parantaa Euroopan graafisen paperiteollisuuden kestävyyttä ja turvaa painoteollisuudelle paikallisen tarjonnan, Sappi Europen toimitusjohtaja Marco Eikelenboom kommentoi.

Kirkniemen tehdas siirtyisi yhteisyritykselle

Ehdotettu kauppa rakennetaan siten, että osapuolet voivat kukin tuoda seuraavaksi luetellut varallisuuserät ja resurssit uuteen yhteisyritykseen. Sen perustajaosakkaita ovat Sappi ja UPM, jotka molemmat omistavat 50 % liikkeeseen lasketuista osakkeista.

Sappi ja UPM myyvät alla mainitut liiketoimintansa ja varansa uudelle yhteisyritykselle, jonka yhteenlaskettu yritysarvo on 1 420 miljoonaa euroa, mikä ei sisällä odotettujen synergiaetujen arvoa. Kaupan toteutuessa yhteisyritys ottaa velkaa rahoittaakseen Sappille ja UPM:lle maksettavat kauppahinnat. Yhteisyrityksen osinkopolitiikkana on jakaa kaikki ylimääräiset käteisvarat osakkeenomistajilleen.

Sappin siirrettävän liiketoiminnan arvo on 320 miljoonaa euroa, mikä vastaa viisinkertaista arvoa liiketoimintavuoden 2025 EBITDA:lle sen ollessa 64 miljoonaa euroa. Sappi siirtää yhteisyritykselle eläke- ja muita vastuita 53 miljoonaa euroa ja nettovaroja 267 miljoonaa euroa. Vastineeksi Sappi saa käteistä 139 miljoonaa euroa ja 50 % osuuden yhteisyrityksestä.

UPM:n siirrettävän liiketoiminnan arvo on 1 100 miljoonaa euroa, mikä vastaa 4,6-kertaista arvoa raportoidusta viimeisen 12 kuukauden EBITDA:sta syyskuuhun 2025 mennessä. UPM siirtää 360 miljoonan euron eläke- ja muut vastuut sekä 740 miljoonan euron nettovarallisuuden yhteisyritykseen. Vastineeksi UPM saa 613 miljoonaa euroa käteistä ja 50 % osuuden yhteisyrityksestä.

Sappi tuo mukanaan seuraavat omaisuuserät ja resurssit: Gratkornin tehdas (Itävalta), Ehingenin tehdas (Saksa), Maastrichtin tehdas (Alankomaat) ja Kirkniemen tehdas (Suomi) sekä Sappi Europen puunhankintaa koskevat yhteisyritykset.

UPM tuo mukaan UPM Communication Papersin liiketoiminnan omaisuuserät ja resurssit, jotka sijaitsevat seuraavissa UPM:n tehtaissa: Augsburg (Saksa), Schongau (Saksa), Nordlandin paperilinjat 1 ja 4 (Saksa), Rauma, mukaan lukien UPM RaumaCell (Suomi), Kymi (Suomi), Jämsänkoski paperilinja 6 (Suomi), Caledonian (Iso-Britannia) ja Blandin (Yhdysvallat).

Siirtymävaiheen aikana sekä Sappi että UPM tarjoavat yhteisyritykselle tarvittavaa operatiivista ja hallinnollista tukea sen optimaalisen toiminnan varmistamiseksi.

Sappin ja UPM:n yhdistämisen tärkeimmät edut:

  1. Siirtämällä tuotantomääriä strategisesti tehokkaimpiin paperikoneisiin yhteisyritys saavuttaa kestävämmän kapasiteetin käytön ja vahvemman operatiivisen suorituskyvyn samalla, kun se jatkaa asiakkaiden palvelemista laajalla valikoimalla eurooppalaisia graafisen paperin tuotteita.
  2. Yhteisyrityksen kautta syntyvät operatiiviset synergiat (joiden arvioidaan olevan vähintään 100 miljoonaa euroa vuodessa, kun kauppa on toteutettu) tarjoavat mahdollisuuden saada enemmän arvoa yhdistetyistä resursseista, mikä parantaa kannattavuutta ja vahvistaa kassavirtaa verrattuna siihen, mitä itsenäiset toiminnot voisivat saavuttaa yksinään, mikä hyödyttää kaikkia sidosryhmiä mukaan lukien osakkeenomistajia.
  3. Optimoimalla kapasiteetin käyttöasteen, parantamalla toiminnan tehokkuutta ja jatkamalla investointeja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen yhteisyritys voi vähentää kokonaisilmastovaikutustaan ja auttaa edistämään EU:n puhtaan teollisuuden kehityksen ohjelman tavoitteita.

 

Uusimmat uutiset

Rani Plast osti ruotsalaisen Kullaplastin

Suomalainen miljardikonserni AB Rani Plast Oy vahvistaa läsnäoloaan Ruotsissa ja hankki menestyvän Kullaplastin.
rani
Rani Plast osti ruotsalaisen Kullaplastin

Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Eriksberg lanseeraa nyt yksinkertaisen ja itse asiassa täysin yllätyksettömän joulukalenterin. Tarkoituksena on tarjota vaihtoehto kaikille niille, jotka ovat vuosien varrella kyllästyneet tai pettyneet joulukalentereihin. Kalenteri sisältää samanlaisen alkoholittoman jouluoluen joka päivä.
Eriksberg-Julkalender-1
Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Duni Groupin Duniform-brändi on laajentunut uusilla tyhjiöpakkaus- ja kompostointiratkaisuilla, jotka vähentävät ruokahävikkiä ja muovin käyttöä. Tyhjiöpakkaus pidentää elintarvikkeiden säilyvyyttä, ja kompostointi muuttaa jätteen mullaksi. Nämä tarjoavat elintarvikealan toimijoille ratkaisun, joka vahvistaa sekä kannattavuutta että vastuullisuutta.
duni-sol-768x512
Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Leksands Knäckebrödistä tulee yksi etikettivalmistaja Nordvallsin ensimmäisistä asiakkaista, joka kierrättää paperin, johon etiketit on kiinnitetty ennen niiden liimaamista pakkauksiin. Polttamisen sijaan paperi otetaan nyt talteen ja muutetaan ympäristöystävälliseksi eristeeksi uusiin taloihin.
AnnikaLotta_1
Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Jatka lukemista

Rani Plast osti ruotsalaisen Kullaplastin

Suomalainen miljardikonserni AB Rani Plast Oy vahvistaa läsnäoloaan Ruotsissa ja hankki menestyvän Kullaplastin.
rani
Rani Plast osti ruotsalaisen Kullaplastin

Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Eriksberg lanseeraa nyt yksinkertaisen ja itse asiassa täysin yllätyksettömän joulukalenterin. Tarkoituksena on tarjota vaihtoehto kaikille niille, jotka ovat vuosien varrella kyllästyneet tai pettyneet joulukalentereihin. Kalenteri sisältää samanlaisen alkoholittoman jouluoluen joka päivä.
Eriksberg-Julkalender-1
Eriksberg valmisti joulukalenterin niihin kyllästyneille

Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Duni Groupin Duniform-brändi on laajentunut uusilla tyhjiöpakkaus- ja kompostointiratkaisuilla, jotka vähentävät ruokahävikkiä ja muovin käyttöä. Tyhjiöpakkaus pidentää elintarvikkeiden säilyvyyttä, ja kompostointi muuttaa jätteen mullaksi. Nämä tarjoavat elintarvikealan toimijoille ratkaisun, joka vahvistaa sekä kannattavuutta että vastuullisuutta.
duni-sol-768x512
Duni Group vähentää ruokahävikkiä vakuumipakkauksilla ja pikakompostoinnilla

Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi

Leksands Knäckebrödistä tulee yksi etikettivalmistaja Nordvallsin ensimmäisistä asiakkaista, joka kierrättää paperin, johon etiketit on kiinnitetty ennen niiden liimaamista pakkauksiin. Polttamisen sijaan paperi otetaan nyt talteen ja muutetaan ympäristöystävälliseksi eristeeksi uusiin taloihin.
AnnikaLotta_1
Leksands Knäckebröd ja Nordvalls kierrättävät etikettiliimapaperin taloeristeeksi