Tyytyväisten näytteilleasettajien mielestä Scanpack 2024 ylitti odotukset

Teksti:Bo Wallteg
JULKAISTU: 2024-11-04
PÄIVITETTY: 2024-11-06
Scanpack juhli 60-vuotista taivaltaan menestysmessuilla. Stora Enso osallistui tämän samppanjapullon tekoon. Kuva: Bo Wallteg.

Scanpack täytti 60 vuotta ja on vahvempi kuin koskaan. Pohjois-Euroopan johtava pakkausalan messutapahtuma houkutteli tänä vuonna enemmän kävijöitä ja näytteilleasettajia kuin edellisellä kerralla – ja palaute oli Svenska Mässanin mukaan erittäin positiivista.

– Tänä vuonna Scanpackissa tapasimme kaikki, jotka halusimme tavata – ja vielä enemmän! Sanoisin, että 30 prosenttia on uusia asiakkaita, kertoo Johnny Scarlett, Smurfit Westrock Skandinavian markkinointijohtaja.

Vuonna 1964 debytoinut Scanpack juhli 60-vuotista taivaltaan messuilla 22.–25. lokakuuta Göteborgin Svenska Mässanissa.

– Tunnelma oli todella katossa! Tapahtumasta tuli juuri sellainen säkenöivä ja luova kohtaamispaikka, jota toivoimme. Koin ilmapiirin erittäin positiiviseksi sekä näytteilleasettajien että vierailijoiden taholta, sanoo Scanpackin liiketoimintavastaava Monika Ölund.

– Tämä on osoitus kohtaamispaikkaa tärkeydestä, jota se on ollut jo 60 vuotta.

Tämän vuoden messuilla oli 407 näytteilleasettajaa, kymmenen enemmän kuin edellisellä kerralla. Kävijämäärä kasvoi 11 prosentilla. Yhteensä Scanpackissa oli 14 117 osallistujaa 50 eri maasta.

Tapahtumassa keskityttiin kaupankäyntiin, mutta myös tiedon jakamiseen, ideointiin ja keskusteluihin. Kävijöille oli tarjolla laaja seminaariohjelma.

– Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta siitä, että sisältö on ollut ajankohtaista, relevanttia ja innostavaa. Tätä vahvistaa korkea kävijämäärä kahden päätilan, Packaging Plazan ja Pioneers Stagen, ympärillä, sanoo Monika Ölund.

– Seminaarit olivat erittäin suosittuja!

Näin näytteilleasettajat kommentoivat Scanpack 2024 -messuja:

Claes Söderqvist, myyntipäällikkö, Pohjoismaat ja Baltia, EOC Group:
”Edellinen Scanpack oli meille valtava menestys. Tämä vuosi oli vielä parempi! Osastollamme oli täysi tohina. Yrityksemme, joka sijaitsee Belgiassa, on Euroopan suurin vesipohjaisten liimojen toimittaja noin 25 prosentin markkinaosuudella. Erityisalaamme ovat laminointi ja litolaminointi, joissa offsetpainetut arkit liimataan aaltopahville. Tämän vuoden messuilla saimme valtavasti uusia asiakaskontakteja, lukuisia liidejä. Olemme erittäin tyytyväisiä. Scanpack todella lunasti lupauksensa!”

Mikael Sidmalm, toimitusjohtaja, Proreg Control:
”Saimme vauhdikkaan alun, sillä myimme heti ensimmäisenä päivänä uuden CheckMate 4 -analyysityökalun, joka muun muassa mittaa pakattujen elintarvikkeiden jäännöshappipitoisuutta, asiakkaalle, jonka vanha laite oli juuri rikkoutunut. Siitä lähtien kaupankäynti on ollut vilkasta, ja olemme tehneet monia tarjouksia. Erinomainen messutapahtuma!”

Johanna Skans, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, DS Smith:
”Fantastista! Olemme osallistuneet Scanpackiin jo pitkään näytteilleasettajana, mutta tänä vuonna asiat huipentuivat. Konseptimme tänä vuonna, We grow together, kuvastaa haluamme kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa ja inspiroida kasvuun ja kestävyyteen. Esittelimme osastollamme fiksuja pakkausratkaisuja, kuten Lift Up -innovaation. Siinä kuuden PET-pullon ympärillä oleva muovi on korvattu ympäristöystävällisellä kahvalla, joka on valmistettu aaltopahvista. Kiinnostus oli valtavaa, osastollamme riitti vilinää ja olemme erittäin tyytyväisiä!”

Johnny Scarlett, markkinointijohtaja, Smurfit Westrock Skandinavia:
”Tänä vuonna Scanpackissa tapasimme kaikki, jotka halusimme tavata – ja vielä enemmän! Sanoisin, että 30 prosenttia ovat uusia asiakkaita. Yrityksemme on maailman suurin kuitupohjaisissa pakkauksissa. Ostettuamme tänä vuonna amerikkalaisen WestRockin kuljetuspakkauksiemme valikoima täydentyi kartonkipakkauksilla, joita käytetään päivittäistavaroiden pakkauksissa. Kiinnostus Scanpackissa oli valtavaa. Arvosanaksi annan tälle tapahtumalle kymmenen pistettä kymmenestä!”

Onnistuneen juhlamessun jälkeen Scanpack suuntaa kohti seuraavia messuja, joka järjestetään 26.–29. lokakuuta 2027.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x