Tiedostava kuluttaminen vaikuttaa valintoihin

Teksti:Toimitus
JULKAISTU: 2018-11-27
PÄIVITETTY: 2023-01-18


K-ryhmän teettämän trendikatsauksen mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Vihannekset ja lähiruoka lisäävät suosiotaan.

Tiedostava kuluttaminen näkyy suoraan ostoskorin sisällössä.

”Ilmiö näkyy kaupoissa siinä, että ostoskoreista löytyy ensi vuonna entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa. Kauramaito on jo lyönyt itsensä läpi viimeisen parin vuoden aikana. Tänä vuonna myös muovi on puhuttanut kuluttajia. Tämä näkyy selvästi tutkimustuloksissa ja voi odottaa, että muovituotteiden välttäminen korostuu asiakkaiden valinnoissa”, K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar toteaa.

Toiseksi suurin vuoden 2019 ruokailmiöistä on hyvinvoiva arki, joka vaikuttaa ruokaostoksilla tehtyihin valintoihin lähes joka toisella, 47 prosentilla suomalaisista.

Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksessa pureuduttiin myös siihen, mitä raaka-aineita, tuotteita ja ruokaan liittyviä palveluita suomalaiset uskovat käyttävänsä enemmän vuonna 2019. Raaka-aineiden ja tuotteiden osalta vuonna 2019 ostoskoreihin valitaan entistä enemmän muun muassa valmiiksi perattua kalaa, tuoreita yrttejä ja perunaa sekä lähileipomon leipää ja pienpanimo-oluita.

Tutkimuksen tulokset perustuvat K-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijoiden ja K-ruokakauppiaiden haastatteluihin sekä K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa tehtyyn tutkimukseen, johon vastasi lokakuussa 2018 yhteensä 1 069 kuluttajaa. Otos painotettiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners.

Kattava tutkimus toteutettiin nyt toista kertaa ja tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten ruokailmiöt ovat kehittyneet vuodesta 2017.

 

 

 

Jatka lukemista

VTT aikoo jalostaa metsäteollisuuden päästöt kierrätysmuoviksi

VTT avasi talteenotettua hiilidioksidia hyödyntävän pilottilaitoksen, jonka tavoitteena on jalostaa metsäteollisuuden päästöt pitkäikäiseksi, kierrätettäväksi muoviksi.
vtt

Flexican edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvacolle

Flexica Oy:n edustamat fleksopainon kulutustuotteet siirtyvät Marvaco Oy:lle 1.10.2024 alkaen Suomessa. Sopimukseen kuuluu Agergaard GmbH:n, Polymount BV:n, Polywest GmbH:n, Sandon Global Ltd:n, Swedev AB:n ja SWG GmbH:n tuotteita.
Flexica

Raisiolle uusi toimitusjohtaja kesäkuussa

Raisio Oyj:n hallitus on nimittänyt yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi kauppatieteiden maisteri Pasi Flinkmanin. Hän aloittaa Raisio Oyj:n toimitusjohtajana 15.6.2024. Flinkman siirtyy Raisioon Orkla Suomen toimitusjohtajan tehtävästä.
Finland

Pakkaus- ja printtimessuilla vilkasta

Pakkausalan ja graafisen teollisuuden ammattitapahtuma keräsi runsaasti kävijöitä Helsingin Messukeskukseen 13.-14.3.2023. PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic 2024 -tapahtuman kävijämäärä nousi edellisestä kerrasta 36 % ja oli 4 387.
stora

Uusimmat uutiset

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys lobbaa EU:ssa

Pohjoismaiden biomuoviyhdistys on avannut uuden oven EU:ssa järjestettyään tapaamisen Pär Holmgrenin ja Jessica Roswallin kanssa Brysselissä.
bioplast

Stora Enso valmistautuu myymään metsiään Ruotsissa

Stora Enso valmistautuu myymään noin 12 prosenttia 1,4 milj. hehtaarin metsäomaisuudestaan Ruotsissa. Asia käy ilmi sen lyhytsanaisesta tiedotteesta.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Gallukselta tutkimusläpimurto: matta UV-mustesuihku

Gallus Group, joka on Heidelberger Druckmaschinen AG:n tytäryhtiö, kutsuu lanseeraustaan tutkimusläpimurroksi: Gallus MatteJet -teknologiaksi.
MatteJet_01x

Hollantilainen Albert Heijn myy jälleen muovipillejä

EU kieltää muovipillit, mutta se ei näytä estävän niiden myyntiä.
sugror-stor