Enää on reilu viikko aikaa Sign Print&Pack -messuihin Tanskassa. AGIn Lars Jensen ja Daniel Wahlgren, mitä voi odottaa tämän vuoden messuilta Odensessa?
Packnews on ollut osa AGI Media AB:tä viime vuodesta lähtien. Lehti- ja verkkouutisten lisäksi kustantaja järjestää messuja Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Pian on vuorossa Sign Print&Pack Tanskassa, joka vie katseet eteenpäin. Näiltä messuilta löytyy kaikkea näytteilleasettajista seminaareihin, työpajoihin ja erilaisiin kilpailuihin. Messut pidetään 18.–19. syyskuuta Odense Congress Centerissä, ja ne ovat maksuttomia kaikille, jotka rekisteröityvät täällä.
Messut kasvoivat
– Meillä on yli 35 prosenttia enemmän lattiatilaa kuin vuoden 2022 messuilla. Vain muutama paikka on enää vapaana, sanoo Lars Jensen, Sign Print&Pack -messujen myyntipäällikkö.
Messuhallista löytyy yli 40 yritystä. Näytteilleasettajat esittelevät viimeisimpiä tuotteita ja ratkaisuja muun muassa seuraavilta aloilta: digipaino, etiketit, suurkuvatulostus, kyltit, robotiikka, 3D-tulostus ja tekstiilitulostus. Erityispainotuksena on tekoäly ja automaatio.
– Meillä on laaja näytteilleasettajapohja eri toimialasegmenteiltä ja hyvä ulkomainen edustus. Pohjoismaiset näytteilleasettajat ovat aina olleet hyvin edustettuina, ja niin on tänäkin vuonna. Yritykset tuovat esille uusimmat tuotteensa ja ratkaisunsa, sanoo Lars Jensen.
Heidelberg paikalla
Yksi näytteilleasettajista on Heidelberg, joka esittelee uuden digitaalipainokoneensa Versafire LP.
– On hienoa, että Heidelberg on mukana, sillä on kulunut pitkä aika siitä, kun he esittelivät koneita Tanskan messuilla. Ymmärtääkseni tämä on ensimmäinen kerta, kun kyseinen kone esitellään Pohjoismaissa.
Esiteltävä digitaalipainokone on ostettu Litografenilta Vinslövistä.
Suurin osasto
Kone- ja materiaalitoimittaja Vikiallolla on messujen suurin osasto.
– On mielestäni positiivista, että messut ovat herättäneen näin paljon kiinnostusta. Messuilla käydessään saa selkeän käsityksen siitä, miten tärkeää on tavata paikallisesti, ja paikallisuus tarkoittaa myös Skånea ja Tanskaa. On selvää, että tämä on foorumi, jossa esitellään uusinta teknologiaa ja jossa voi kohdata suuren osan graafisen alan ”väestöstä”, ihmisiä, joita ei muuten tapaa kovin usein. Tämä on usein hyvä syy tulla paikalle, sanoo Lars Jensen.
Monipuolisia seminaareja
Grakomin (Tanskan graafisen alan yhdistys) toimitusjohtaja Carina Christensen avaa messut ja luo katsauksen muutoksiin ja uusiin lakivaatimuksiin, jotka tällä hetkellä vaikuttavat graafiseen alaan.
Messuilla järjestetään useita seminaareja. Opettaja ja konsultti Kåre Bjørn Jensen antaa hyödyllisiä vinkkejä siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää sekä yrityksessä että henkilökohtaisesti. Kåre käy läpi useita graafisesti relevantteja tekoälyaiheita, kuten tekoälyn luomat kuvat ja videot, WordPressin käyttö tekoälytyökalujen avulla sekä hakukoneoptimointi tekoälyn avulla.
– Vierailijat saavat käsityksen siitä, mitä tekoäly on, ja he voivat esittää kysymyksiä. Lisäksi järjestetään työpaja työasemineen, jossa voi kokeilla ja saada erilaisia vinkkejä ja niksejä, sanoo Lars Jensen.
Grakomin apulaisjohtaja Christian Jensen puhuu viherpesusta ja sen rajoista. Fespa Tanska/Grakomin ympäristö- ja ilmastoneuvoja Jonas Vinther Pedersen käsittelee kylttien ja tekstiilituotteiden ilmastolaskentaa.
Useita kilpailuja
Messuilla järjestetään myös Skilt & Print -alan kilpailu auton teippauksessa.
Tänä vuonna järjestetään ensimmäistä kertaa ’Eco Interior Design Award’ -kilpailu, jonka pääsponsorina on Vikiallo. Kilpailu on suunnattu visuaalisen viestinnän, arkkitehtuurin ja muotoilun opiskelijoille. Yhden vastaanottotilan ja sen seinän tulee olla suunniteltu kalvon avulla.
– Vaatimuksena on, että takaseinä suunnitellaan tekoälyn avulla. Meillä on pätevä tuomaristo, joka valitsee voittajan. Paras design palkitaan 15 000 Tanskan kruunulla, sanoo Lars Jensen.
Mukaan on ilmoittautunut 16. Yhteensä kilpailijoita on noin 50, sillä monet kilpailevat joukkueina.
Toivotaan paljon kävijöitä
– Edelliset messut järjestettiin nopeasti pandemian jälkeen, ja kävijämäärä laski. Nyt toivomme pääsevämme lähemmäksi pandemiaa edeltänyttä tasoa, AGIn operatiivinen johtaja Daniel Wahlgren sanoo.
Kuinka moni käyttää tilaisuuden hyväkseen ja vierailee messuilla Tanskassa, jää nähtäväksi.
– Kampanjoimme messuja koko Ruotsissa, mutta erityisesti Skånessa. Toivomme, että messuille tulee yrityksiä Skånesta, sanoo Daniel Wahlgren.
Tavallista on, että messuvieraat pysyttelevät mielellään omassa maassaan. Tämä on osasyynä siihen, että AGI järjestää messuja myös Ruotsissa ja Norjassa.