
Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
Yleinen haaste muovivuoratuissa kahvimukeissa on niiden kierrätettävyys – muovi ja paperi täytyisi pystyä erottamaan toisistaan. Monilla kierrätys- ja jätehuoltolaitoksilla ei ole siihen riittävää teknologiaa, mikä usein edellyttäisi investoimista erityisiin kahvikuppien palautus- ja kierrätysjärjestelmiin.
Starbucksin uudet kupit ja kannet voidaan kierrättää tavallisissa kierrätysastioissa tai kompostoida kotona, ilman että niistä jää haitallisia jäämiä ihmisille tai luonnolle. Uusi muki on paneurooppalainen aloite, ja se on valmistettu jäljitettävästä pohjoiseurooppalaisesta puukuidusta sekä mineraalipohjaisesta pinnoitteesta, joka on kehitetty Brescian kaupungissa Italiassa.

Uusi lämmin juomakuppi ja kansi otetaan käyttöön vaiheittain valituilla Euroopan markkinoilla tänä vuonna. Aloituskymmenikön joukossa ovat tämän kuun aikana mm. Italia, Saksa, Ranska, Ruotsi, Sveitsi ja Itävalta. Kuppeja on jo saatavilla Espanjassa ja Unkarissa. Ne lanseerataan myöhemmin tänä vuonna Isossa-Britanniassa ja Irlannissa.
– Ratkaisumme kuumien juomien kuppeihin on ensimmäinen laajamittainen sovellus tästä kehittyvästä teknologiasta kahvikupissa. Starbucksin uusi kuumajuomamuki Euroopassa tarjoaa asiakkaille laajalti kierrätettävän ja kompostoitavan vaihtoehdon silloin, kun heillä ei ole uudelleenkäytettävää mukia. Olen todella ylpeä tiimistämme, joka on työskennellyt kehittääkseen tämän innovatiivisen ratkaisun ja iloinen nähdessäni sen asiakkaidemme käsissä heidän nauttiessaan kahvistaan. Haluamme oppia lisää tästä lanseerauksesta ja jatkaa keskittymistämme kestävämpien innovaatioiden tuomiseen markkinoille vastaamaan muuttuvia vaatimuksia ympäri maailmaa, sanoo Duncan Moir, Starbucksin EMEA-alueen toimitusjohtaja.
Starbucks jatkaa uudelleenkäytettävien tuotteiden strategiaa kaikissa myymälöissään. Se sisältää asiakkaiden palkitsemisen alennuksilla, kun he ostavat kahvin omaan uudelleenkäytettävään mukiinsa, sekä keramiikkamukien tarjoamisen useimmissa Euroopan kahviloissa. Starbucks EMEA on tarjonnut alennuksia uudelleenkäytettävissä mukeissa tarjoiltavista juomista siitä lähtien, kun se aloitti yli 25 vuotta sitten. Tämä eurooppalainen lanseeraus uudesta kuumajuomamukista on jälleen yksi askel tällä matkalla, tarjoten kompostoitavan ja kierrätettävän pakkausratkaisun, joka täyttää EU:n ja Ison-Britannian pakkauslainsäädännön vaatimukset.

Kuitupohjaiset kannet valmiina stanssaukseen.
Kuva: Starbucks