Saarioinen aikoo panostaa erityisesti terveellisyys- ja hyvinvointitrendiin sekä kasvavaan välipalamarkkinaan. Vuonna 2015 yhtiön tulosta rasitti hintakilpailu.
Saarioisen liikevaihtoa rasittivat viime vuonna koko elintarvikealaa koskeva hintakilpailu ja kotimaisen kuluttajakysynnän lasku. Saarioinen jatkoi kuitenkin valmisruokien markkinajohtajana sekä Vähittäiskauppa- että Foodservice-sektorilla.
Yritys uskoo, että strategian mukaiset uudistukset vahvistavat kilpailukykyä ja näkyvät kuluvan vuoden tuloksessa positiivisesti. Saarioisten liikevaihto vuonna 2015 oli 259,6 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski edelliseen vuoteen verrattuna noin 23 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä oli 0,8 miljoonaa euroa.
Valmisruokien kulutuksessa korostui yhtiön mukaan viime vuonna arjen helpottamisen ohella terveellisyys- ja hyvinvointitrendi, mikä on lisännyt keittojen ja salaattiaterioiden myyntiä. Trendi näkyy myös syksyllä 2015 Saarioisten lanseeraamassa Balanssi-tuotesarjassa, joka pohjautuu ravitsemussuosituksiin ja on kerännyt kuluttajilta runsaasti positiivista palautetta.
Liikkuva elämäntapa kasvattaa välipalamyyntiä
Suomalaisten entistä liikkuvampi elämäntapa puolestaan näkyi välipalojen suosion kasvuna: esimerkiksi Saarioisten uusia marjaisia Vispis-välipaloja myytiin vuoden 2015 aikana yli miljoona kappaletta. Lihavalmistetuotteissa suosiotaan kasvattivat erityisesti raakamakkarat, joiden myynti kasvoi 35 % edellisvuoteen verrattuna.
”Tuomme tänäkin vuonna markkinoille runsaasti uutuuksia vastataksemme kuluttajien toiveisiin ja syömisen trendeihin. Panostamme muun muassa hyvinvointitrendiin Balanssi-sarjamme uusilla lanseerauksilla sekä kasvavaan välipalamarkkinaan useilla eri tuotteilla. Panostamme myös ruuanlaittoa helpottaviin tuotteisiin.”, sanoo Saarioinen Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä.