Luke on kokeillut ruokahävikin vähentämistä Aalto-yliopiston kanssa Pack-Age -projektissa. Standi ja pakkaus houkuttelivat ostamaan epämuotoisia hevi-tuotteita.
Pack-Age on Aalto-yliopiston pakkaussuunnittelukurssi, jossa kehitetään uusia pakkauskonsepteja laajalla yhteistyöllä. Luonnonvarainkeskus Luke osallistui tänä vuonna projektiin, jossa kehitettiin myyntistandi ja pakkaus epämuotoisille vihanneksille ja juureksille, joita ei tavallisesti myydä kaupassa. Projektissa oli tavoitteena keksiä uusia keinoja ruokahävikin vähentämiseen.
Projektissa suunniteltua myyntistandia ja kuluttajapakkauksia kokeiltiin Hämeenlinnan Prismassa. Asiakkaat saivat käyttää kannettavia pakkauksia ilmaiseksi.
Luken projekti oli yksi neljästä projektista, jotka esiteltiin Aallon Pack-Age-gaalassa. Aallon yhteistyökumppaneina ovat tänä vuonna olleet Luke, Uudenmaan Ruoka, Fiskars ja Aalto EE. Grano teki kurssilaisille koekappaleita suunnitelluista pakkauksista.
Muut kolme projektia olivat Fiskarsin helposti särkyvien esineiden pakkaus verkkokauppaan, Aalto EE:n lahjapakkaus ja Uudenmaan Ruoka -jakelukeskuksen tuotteiden esillepano ja pakkaukset.
”Tämä oli jo kuudetta kertaa toteutettu projektikokonaisuus. Edellisistä on syntynyt konkreettisia tuloksia”, kertoi lehtori Markus Joutsela Aallosta.
Joutselan mukaan projektien töitä on tehty yhtä huolellisesti kuin yritysten tuotekehitysprojekteja. Mukana on ollut sekä suuria että pieniä yrityksiä, jotka ovat voineet hyödyntää lopputulosta omassa pakkaussuunnittelussaan.