Seniorit ovat nopeimmin kasvava väestöryhmä maailmassa. YK:n mukaan vuonna 2050 yli 22 % maailman väestöstä on täyttänyt 60 vuotta. Nyt heitä on väestöstä 8 %.
Seniorien tulot kasvavat tutkimusten mukaan. Heillä on myös aikaa ja mielenkiintoa tutkia tuotteita kaupassa. He ovat merkkiuskollisempia kuin nuoremmat sukupolvet. Seniorit ovat myös valmiimpia maksamaan enemmän laadusta. Tuotteen ominaisuuksien lisäksi pakkauksella on iso merkitys valinnassa.
Miksi sitten usein näkee pakkauksia, joiden suunnittelussa ei ole otettu huomioon senioreja? Tetra Pak on koonnut yhteen raporttiin paljon tietoa siitä, miten tehdään senioreja miellyttäviä pakkauksia. Yksinkertaisia periaatteita soveltamalla pakkaus toimii paremmin – myös muiden kuin seniorien käsissä.
Pakkauksen pitää aueta helposti, sillä iän myötä käsivoimat vähenevät. Pakkauksen tulee myös olla mahdollisimman kevyt ja helposti tartuttava.
Iän myötä myös näkö heikkenee, ja pakkauksen tulisi olla selkeä ja hyvin luettava. Tekstien tulisi olla riittävän isolla ja hyvin luettavilla väreillä. Tuotteen päiväysmerkintöjen ja ravintotietojen tulisi olla luettavalla tekstillä ja helposti löydettävissä. Jos seniori ei pysty lukemaan tekstiä kaupassa ilman suurennuslasia, pakkaus jää todennäköisesti hyllyyn.
Seniorit haluavat myös pakkauksia, joissa ruoka säilyy pidempään, ettei kaupassa tarvitse juosta useasti.