Orklan ja Bowerin kierrätyssovellus hyvin käyntiin Suomessa

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-05-05
PÄIVITETTY: 2023-05-24

Orklan ja Bowerin kierrätyssovelluksesta löytyvien Orkla-brändien pakkauksia on kahden kuukauden aikana skannattu Suomessa lähes 130 000 kertaa.

Kymmenen Orkla Suomen ruoka- ja makeisbrändiä aloitti maaliskuussa yhteistyön ruotsalaisen kierrätyssovellus Bowerin kanssa. Sovelluksen kautta kierrätettävistä pakkauksista kertyy sovellukseen pisteitä, jotka voi muuttaa rahaksi.

Bowerin tilastojen mukaan suomalaiset ovat kierrättäneet Orklan kymmenen yhteistyöbrändin pakkauksia lähes 130 000 kertaa maalis- ja huhtikuun aikana. Mukana sovelluksessa ovat Abba, Anyday Nuts, Ekströms, Felix, Grandiosa, Oolannin, Panda, Paulúns, Risifrutti ja Taffel. Bower ylsi myös maaliskuun alussa Suomen ladatuimpien sovellusten ykköspaikalle.

Sovelluksessa voi skannata minkä tahansa kierrätykseen soveltuvan pakkauksen, mutta yhteistyöbrändien tuotteista saa tuplasti pisteitä. Yhteistyöbrändit myös rahoittavat sovellusta.

Jatkossa saman Orkla-pakkauksen voi skannata kerran päivässä. Bower-sovelluksen käytössä luotetaan paljon kuluttajan omaantuntoon. Tuotteiden viivakoodit skannataan ennen lajittelua, ja oman kierrätyspisteen voi lisätä sovellukseen myös itse. Kierrätyspisteellä Bower vahvistaa sovelluksen käyttäjän sijainnin, mutta varsinainen lajittelu jää kuluttajan vastuulle.

Nyt Orklan pakkauksia on voinut skannata sovellukseen ilman päiväkohtaisia rajoituksia, mutta jatkossa myös Orklan brändejä koskee Bowerin yleinen käytäntö, jonka mukaan saman tuotepakkauksen voi skannata sovelluksessa kerran päivässä. Muutos heijastaa Bowerin mukaan kuluttajakäyttäytymistä ja vähentää sovellukseen liittyviä väärinkäytöksiä.

Uusimmat uutiset

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Jatka lukemista

Virhe, jota ei salattu

Orkla Foods päätti olla peittelemättä virhettä Ruotsissa ja paljasti sen suomalaisen KAJs-yhtyeen innoittamana.
orkla
Virhe, jota ei salattu

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01
Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel
Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar
Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit