Suomalaiset Oatlaws-kauratuotteet voittivat World Food Innovation -kilpailussa parhaan uuden brändin palkinnon. Lisäksi Oatlaws Power Oats Pro -tuote ylsi finaaliin paras terveys- ja hyvinvointituotekategoriassa.
Kilpailuun osallistui yli 200 elintarviketoimijaa 29 maasta. Kilpailu on Oatlawsin mukaan alan arvostetuin ja järjestetään vuosittain Lontoossa. Sen järjestää FoodBev-lehti.
Oatlaws-tuotteet tulivat Suomessa markkinoille viime vuoden loppupuolella. Oatlaws on spin off -yritys, joka sai alkunsa Viipurilaisen Kotileipomon Puhtikaura-innovaatiosta, kaurajuomajauheesta, joka veteen sekoitettuna toimii nopeana välipalana tai ateriana. Puhtikaura voitti Vuoden elintarvikepalkinnon vuonna 2016. Oatlawsin takana ovat samat tahot kuin Viipurilaisella Kotileipomolla.
Tuotteet ovat kiinnostaneet kovasti myös maailmalla, niin Aasiassa kuin Yhdysvalloissakin, ja ne ovat olleet koemyynnissä mm. Ranskassa ja Isossa-Britanniassa.
”Vastaavia tuotteita ei ole maailmalla tarjolla, ja kiinnostus on ollut kova. Kauran terveysvaikutukset ovat melko hyvin tiedossa ja suomalaista kauraa arvostetaan”, kertoo Oatlaws-tuotteita kehittänyt Teppo Ylä-Hemmilä.