Nefcolta lainarahoitusta Sulapacille

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-04-28
PÄIVITETTY: 2023-05-17
Kuva: Sulapack

Nefco – Nordic Green Bank – on myöntänyt lainarahoitusta suomalaiselle Sulapacille, jonka patentoitu ja palkittu materiaali on kehitetty korvaamaan perinteisiä muoveja. Nefcon rahoitus mahdollistaa Sulapacin skaalaamisen globaaleilla markkinoilla sekä pienen mittakaavan tuotantokapasiteetin luomisen Suomeen materiaalien tutkimus- ja kehitystyön vauhdittamiseksi ja uusien materiaalien pienimuotoisen kaupallisen tuotannon valmistamiseksi.

Nefcon asiakkaana Sulapac on liittynyt Nefcon Biodiversity Pilot Programme -ohjelmaan, jonka tavoitteena on testata ja kehittää sopivia biodiversiteettiratkaisuja yhteistyössä yritysten kanssa. Rahoitusalan ensimmäinen pk-yrityksille suunnattu biodiversiteettiohjelma pyrkii näyttämään esimerkkiä rahoituslaitosten ympäristövaikutus -strategioiden toteuttamisesta.

Sulapacin materiaali hajoaa avoimessa ympäristössä samalla nopeudella kuin luonnonpuu eikä jätä jälkeensä myrkyllisiä jäämiä tai pysyviä mikromuoveja. Sulapacin biopohjaisten ja biohajoavien materiaalien hiilijalanjälki on 87-94 % pienempi kuin fossiilipohjaisten muovien. Sulapac-materiaalit soveltuvat kemialliseen kierrätykseen ja ne valmistetaan myös kierrätysmateriaaleista. Alihankkijoiden tuottaman materiaalin myynnin lisäksi Sulapacilla on yhteisiä kehitysprojekteja maailmanlaajuisten brändien, kuten Chanelin ja Shiseidon kanssa. Ruokapalvelualan Sulapacista valmistettuja tuotteita on saatavilla esimerkiksi Carrefourissa ja niitä käyttää esimerkiksi Four Seasons.

Uusimmat uutiset

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1

Jatka lukemista

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Uudet älyominaisuudet vähentävät käsityötä esipainossa

Kuudennen sukupolven RIP-ohjelma Adobe PDF Print Engine 7 on saamassa uutta älyä ns. prepressintelligensin myötä. Se helpottaa painokoneiden laajennetun värispektrin koko potentiaalin käyttöä. Esipaino-osastoilla ei enää tarvitse avata ja muuntaa käsin Photoshop- ja Illustrator-alkuperäistiedostoja PDF-muotoon.
Adobe-1