Husumin taivekartonkikapasiteetin laajennus valmistui

Teksti:Terhi Varonen
JULKAISTU: 2023-11-22
PÄIVITETTY: 2023-12-13

Taivekartongin tuotantokapasiteetin laajennushanke on saatu päätökseen Husumin integroidulla sellu- ja kartonkitehtaalla Ruotsissa. Kartonkikone 1:n (BM1) modernisoinnin myötä taivekartongin (FBB) vuotuinen tuotantokapasiteetti kasvaa 200 000 tonnilla 600 000 tonniin. Tämä tekee Husumin BM1:stä Euroopan suurimman ja nykyaikaisimman kartonkikoneen.

Taivekartonkikapasiteetin kasvattamisella vastataan uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen pakkausmateriaalien kasvavaan kysyntään. Husumin BM1-tuotantolinjalla valmistetaan taivekartonkia, joka on kevyttä lujuusominaisuuksista tinkimättä, mikä säästää raaka-aineiden käyttöä ja auttaa pienentämään pakkausten hiilijalanjälkeä.

Kapasiteetin laajennus toteutettiin pidentämällä kartonkikonetta ja lisäämällä koneen kuivauskapasiteettia. Kartonkikoneen pidentäminen oli vain osa laajaa projektia. Parannuksia on tehty myös muissa osissa tuotantolinjaa ajettavuuden ja tuotteiden tasalaatuisuuden edelleen parantamiseksi. Päällystyskonetta on kehitetty vastaamaan kartonkikoneen suurempiin nopeuksiin ja suurempiin konerulliin. Samalla tehtaan sisäistä logistiikkaa on parannettu ja konerullien kuljetus kartonkikoneiden, päällystyskoneen, ekstruusiopäällystyslinjan sekä pituusleikkurin välillä on nyt täysin automatisoitu. Tavoitteena on saavuttaa täysi tuotantokapasiteetti vuoden 2025 loppuun mennessä.

Lisäkapasiteetti suunnataan pääasiassa Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinoille, joilla Metsä Boardin kevyiden kartonkien kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan.

Husum BM1 valmistaa kevyitä taivekartonkeja, joiden neliöpainoalue on 175-355 g/m2. Kartonkeja käytetään maailmanlaajuisesti kuluttajapakkauksiin kuten esimerkiksi kuivaruuan ja pakasteiden, suklaan, makeisten, lääke- ja terveydenhuoltotuotteiden sekä kosmetiikan pakkauksiin, tarjoilupakkauksiin sekä graafisiin sovelluksiin.

Uusimmat uutiset

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Jatka lukemista

Robotfactory esitteli automaattisen leikkauslaitteen Zünd D3-leikkuupöydälle

Äskettäin päättyneillä Fespa-messuilla Berliinissä Robotfactory esitteli automatisoitua leikkausjärjestelmäänsä. Siinä kaksi ABB:n teollisuusrobottia työskentelee teollisen Zünd D3 -leikkauspöydällä.
robot_01

Labelexpo Europe -messut laajenivat – mukaan tulivat taivekartongit

Ei ole harvinaista, että etikettivalmistajat tuottavat painokoneillaan myös pientä taivekartonkia. Tämä näkyy vuoden 2025 Labelexpo Europe -messuilla, jotka laajenevat taivekartonkiteknologian suuntaan. Tähän asti Labelexpossa on keskitytty etiketteihin ja joustopakkauksiin. Informa Markets Labels & Packaging Groupin strateginen johtaja Andy Thomas-Emans kertoo, miksi näin tapahtui.
lsbel

Starbucks lanseerasi muovittomat kahvimukit

Starbucksin ikonisen valkoisen kupin uusi versio lanseerattiin Euroopassa. Pitkän tutkimus- ja kehitystyön tuloksena Starbucks on nyt esitellyt mukin, jossa muovivuoraus on korvattu mineraalipohjaisella pinnoitteella. Myös kertakäyttöiset muovikannet on korvattu kuitupohjaisilla vaihtoehdoilla, jotka on päällystetty samalla mineraalipohjaisella materiaalilla. Uusi muki on sertifioitu kotikompostoitavaksi ja se on laajasti kierrätettävissä.
astar

”Räjähtävä” ketsuppipakkaus

Hollantilainen suunnittelutoimisto Akarton on esitellyt kampanjapakkauksen, jonka se teki kotimaassaan toimivalle Helalle ja heidän Hela Tomaten Ketchupilleen. Se osoittaa, kuinka innovatiivisuus ja käytännöllisyys voivat toimia yhdessä. Pallomainen pakkaus avautuu tavalla, joka muistuttaa räjähdystä. Yrityksen mielestä se tuo uuden standardin elintarviketeollisuudelle. Hela satsaa nyt influencereihin tavoittaakseen kuluttajamarkkinat.
Akarton_VM3_25_opening.1x